Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bute av h-disk


gosan68

Rekommendera Poster

hej

jag har i min gamla dator 19,4 mb som är delad i 2. jag satte in en till hårddisk som var på 80gb. men lagringen på den blev bara 30,9. varför????är det nån inställning eller nått jag kan göra???hjälp mej.gör en enkel förklaring om det går så det blir lätt att förstå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera så att du inte byglat/strappat den för MAX 32GB.

 

Där byglarna sitter för Master Slave och Cable Selekt inställningen finns så brukar det också finnas en byglingsmöjlighet för att begränsa hårddisken till 32GB.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki, jag ska kolla det, den sitter ju som slave nu. alltså bredvid där kan jag kolla om den är byglad???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
gosan68 skrev:

oki, jag ska kolla det, den sitter ju som slave nu. alltså bredvid där kan jag kolla om den är byglad???

 

Byglingarna sitter bredvid där du kopplar in den breda grå kabeln och strömkabeln från nätaggregatet i datorn.

 

Om du tittar på etiketten som sitter på hårddiskens ovansida, så kan du se hur byglingarna ska sitta för de olika lägena.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag gör detta, hur blir det då med allt jag sparat på min nya h-disk????kommer det att försvinna????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
gosan68 skrev:

om jag gör detta, hur blir det då med allt jag sparat på min nya h-disk????kommer det att försvinna????

 

Nä, jag har svårt att tänka mig att allt försvinner för att du byglar om hårddisken. Jag har byglat om flera utan att allt försvann.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall inte försvinna något på disken däremot så kommer dom övriga 50GB att vara oformaterat och om du vill ha disken i en partition så bör du nog spara undan det du har på den för säkerhetsskull medan du utökar den partitionen du redan skapat på disken.

 

I annat fall kan du skapa en ny partition på det utrymmet du har kvar på disken och formatera bara den nya partitionen.

 

Var försiktig bara så du inte av misstag formaterar fel partition.

 

Har du XP på datorn så använd diskhanteraren så kan du ordna till din hårddisk som du vill ha den.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

hmm nu har jag kollat min hård disk.

för det första heter den seagate barracuda 7200.7 80gb.

ja det var lite fakta. har kollat o den är inte byglad. vad den står på den svarta lilla "pluggen" är på fösta hållet som står både för master o slave. lite konstigt tycker jag, eller???

den andra alternativet som går att välja på det heter: cabel select, hmmm det stog nåt om att använde man en .......cabel så skulle man använda det. men inte vet ju jag vad mina cablar heter. vet nån vad cabel select betyder o om det kanske är den jag måste använda för att få fullt utrymme på mi nya hd 80 gb ????????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Titta på de här instruktionerna hur du ska bygla din Seagate:

http://www.seagate.com/support/kb/disc/ref/jumper_settings.html

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på bilden som Stefan länkade till så ser du ett diagram ovanför bygelplatserna.

 

Om du nu har den strappad för 32GB Max vilket var fel, så sitter det en bygel mellan stift 1&2 längst till höger på bygelplatsen.

 

Om du vill ha den för hela sin kapacitet på 80GB och satt som slav till din första disk så skall du inte ha någon bygel alls på bygelplatsen den skall vara helt tom.

 

Cable Select betyde kabel val om du byglar båda diskarna som Cable select så är det placeringen på kabeln som avgör om det blir en master eller slave.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki, jag ska alltså inte ha den där svarta "pluggen" nånstans. har jag fattat rätt då???????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så.......nu har jag fixat det. nu är det bara formatering kvar.o det är väl inge konstigt me det, måste sprara allt bara som jag har på den eller är det bättre att partionera den???? o formatera bara den "nya" partionen. emn det har jag aldrig gjort så hur fixar man en partionering????

 

hmm tänk om man var lika duktig som er på data.......***L*** då vore det ingen konst med den här burken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du än gör så är det alltid en bra idé att spara undan sådant som du absolut inte kan förlora om det skulle gå snett.

Det skall och bör inte vara några problem men det har hänt att fel uppstått och man förlorat allt innehåll på disken så för att vara på den säkra sidan så spara viktig information på din andra disk.

 

Hur du formaterar eller partitionerar beror lite på vilket operativsystem du har.

 

Har du XP eller Windows 2000 så använder du diskhanteraren.

Den hittar du bland annat om du blåmarkerar "Den här datorn" på skrivbordet och högerklickar på den och väljer Hantera.

 

Du får då upp ett fönster med en massa iconer i ett fönster på vänster sida uppdelat i tre grupper den mittersta gruppen "Lagring" tror jag att den heter i svensk version har en ikon för "Diskhanteraren" klicka på den.

 

Du får då upp en bild över dina enheter och då markerar du den enheten du vill partitionera eller utöka och väljer vad du vill göra med utrymmet som är oformaterat.

 

Det finns ganska bra hjälptexter till dessa val så läs lite där, jag har engelsk version av XP så jag kanske bara förvirrar dig om jag börjar beskriva vad du skall göra med dom engelska namnen på funktionerna.

 

hmm tänk om man var lika duktig som er på data.......***L*** då vore det ingen konst med den här burken.

Även jag kör fast lite då och då, man lär sig vartefter, vi började allihopa på samma sätt genom att fråga och prova oss fram.

:)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...