Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med svenska tecken


Lesserwisser

Rekommendera Poster

Lesserwisser

Plötsligt har jag fått problem i vissa situationer:

När jag scannar och OCR-tolkar med ABBYY Finereader (tror jag det heter), tolkas all text perfekt men när jag sen skickar resultatet till Word 2000, är svenska tecken ersatta med vad som ser ut som hebreiska. Samma sak när jag skapar wordfil av pdf med ett sharewareprogram som jag prövar just nu. OM jag väljer sök och ersätt, betraktar rättstavningen ordet som flera dvs t ex havregrynsgrXt ändrar jag till havregrynsgröt men word tycker att det står havregrynsgr öt - fast det inte finns något mellanslag.

Öppnar jag samma dokument i Open Office, finns de svenska tecknen, så det är rimligen word som dummar sig. Jag har "reparerat" m hj a installationsprogrammet utan att det hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Avinstaller helt istället och sen installera om det. Det låter som det är någon textkodning som är galen så det kanske löser sig med en ominstallation (om man har tur ;)).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

Tack för tipset, men jag snubblade över lösningen själv: Jag körde MS Office-verktyg / Språkinställningar och upptäckte att jag av någon märklig orsak hade stöd för hebreiska förutom svenska, engelska och tyska. När jag plockade bort hebreiska, rättade det till sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...