Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallation av program i Windows XP


danh35

Rekommendera Poster

Jag lider ständigt av problemet att progamvaror inte kan avinstallera sig fullständigt i Windows XP utan lämnar skräp både i registret och på andra ställen. Datorlivet skulle ju bli oändligt mycket lättare ifall programvaror gick att avinstallera utan att de lämnar en massa rester efter sig. Så därför undrar jag om någon vet var haken ligger? Är det bland det svåraste man kan göra att avinstallera ett program fullständigt eller är det bara slarv från tillverkarnas sida?

 

Sedan undrar jag om det inte finns något "standardiserat" installations/avinstallationsprogram som tillverkarna kan använda och som automatiskt sköter avinstallationen av program på ett korrekt sätt, dvs. så att allting verkligen försvinner? Jag har hört talas om Windows Installer men vet inte något närmare om detta och ifall programtillverkarna använder sig av detta.

 

 

Men huvudfrågan är alltså, vad är det som är så svårt med att avinstallera ett program?

 

 

EDIT: Förlåt att jag pepprar forumet med alla mina funderingar. Jag lovar att lugna ner mig snart. :)

 

[inlägget ändrat 2005-02-26 10:11:10 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera orsaker utöver dåligt skrivna avinstallationsprogram att det lämnas filer och registernycklar kvar vid avinstallation.

 

Bland annat så är en del filer delade med andra program eller kan vara delade, ofta får man frågan vid lite bättre skrivna program om man även vill ta bort dom efter som dom inte verkar användas av andra installerade program på datorn i annat fall lämnas bara dom filerna kvar för säkerhets skull så att andra program inte påverkas av en avinstallering.

 

Och register nycklar lämnas ibland med flit för att om man senare ominstallerar programmet eller ett annat program från samma tillverkare så kan den hitta en tidigare installation och i dom fallen det är ett trial program (test i 10-30 dagar) så kan den vägra ominstallation så att man inte kan bara ominstallera programmet och fortsätta använda trialen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har hört talas om Windows Installer men vet inte något närmare om detta

 

http://www.theeldergeek.com/windows_installer.htm

 

Det här låter lovande:

http://www.advancedinstaller.com/

...har dock inte provat det, men läst litegrann på sidan.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...