Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DPI på Skärminställningen


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck

Jag ökade upplösningen på min TFT-skärm till optimala 1280x1024. Allt blir ju jättesmått, men det mesta har jag lyckas ställa in större i Avancerat.

 

Dock är alla internetsidor minimaliska och texten på dem (här & nu tex) så man vill ta fram förstoringsglaset.

 

Vad är optimalt för DPI för bra bild men större internetsidor och dylikt: 72, 96 eller 120 DPI? Jag får inte riktigt till det...

 

I Firefox kan man också ställa in 72 eller 96 DPI, men inte märker jag någon skillnad där heller...?? Hur skall jag göra?

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det är väl en smaksak. :-)

TFT är tillverkad för en upplösning alias bildstorlek och fungerar bäst med den.

 

Behöver du sen förstoringsglas eller glasögon som CocaColabottnar likt killen på Fantareklamen, så kan man ju alltid köra ned det ett snäpp eller två.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är optimalt för DPI för bra bild men större internetsidor och dylikt: 72, 96 eller 120 DPI? Jag får inte riktigt till det...

 

Du ser ingen skillnad mellan 72ppi eller 300ppi på skärmen så länge som bildens storlek är densamma tex 130px * 130px

 

Men man brukar av ren lathet kanske när man designar sidor att använda sig av av samma upplösning, 72 eller 300 spelar ingen roll!

 

Vad beträffar storleken på TFT skärm kan 1280x1204 så är den nog mest lämpad på en 19" då en 17, 15" blir för smått.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-23 20:55:40 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Behöver du sen förstoringsglas eller glasögon.......så kan man ju alltid köra ned det ett snäpp eller två.

Jo, men det som förvirrar är att i Skärminställningarna om du kollar så står det att om jag ökar från 96 DPI till 120 DPI så blir allt STÖRRE! Och det BLIR det!! Och DPI betyder ju Dot Per Inch alltså borde det ju bli FLERA bildpunkter per ytenhet då!! Alltså borde det bli mindre och inte som nu större.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Vad beträffar storleken på TFT skärm kan 1280x1204 så är den nog mest lämpad på en 19" då en 17, 15" blir för smått.

Hmmm...det är en nittontummare jag har. Kanske jag bara måste vänja mej eller nå´t...

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja kanske det.. men man bör köra den rekomenderade upplösningen och den är oftast 1280x1024.

Men har man synproblem kan man köpa en 21" eller köra större storlek under IE, visa-flik.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Men har man synproblem kan man köpa en 21"

Ja det är lustigt det där att man inte får högre upplösning med större skärm. Egentligen blir den ju SÄMRE eftersom samma antal punkter samsas på en större yta! Och det betalar man för som en hel bygge-dator!

 

Men som du säger - det blir ju större visuellt...

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jo, men det som förvirrar är att i Skärminställningarna om du kollar så står det att om jag ökar från 96 DPI till 120 DPI så blir allt STÖRRE! Och det BLIR det!! Och DPI betyder ju Dot Per Inch alltså borde det ju bli FLERA bildpunkter per ytenhet då!! Alltså borde det bli mindre och inte som nu större.

 

Visst kan det förvirra. Håller med om det.

 

Annars var det mera som jag skojade till det med glasögon och förstoringsglas. Borde ha smiley där, men den försvann.

 

Det kan ju bero på att du inte är van vid en sådan hög upplösning som din 19" behöver för att fungera optimalt. Jag tyckte själv att min upplösning för min 17" blev väldigt smått, men nu har jag vant mig. Kan inte tänka mig lägre.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm du har lite fel där..

på en 23" kan kan få 1900x1200.

 

bilden blir lite större eftersom ytan på skärmen blir större.

helt korrekt.

men det är inte samma pixelstorlek.

på en 23" kan den vara 0,27 medans det på en 19" kan vara 0.294

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med dpi är lite knepigt. Det säger egentligen ingenting om storleken, bara punkttätheten. Om man tex ber en tryckare att trycka samma tryck i 96, 150 och 300 dpi, är trycket lika stort, men detaljrikedomen är större ju högre dpi du har, dvs det går åt fler puntker för att beskriva trycket.

 

Men, eftersom en monitor ,till skillnad från ett papper, har en fast punkttäthet och en hög upplösning tar fler punkter i anspråk än en låg upplösning, så kommer alltså 120 dpi att blir just större (fler punkter) på en monitor än 96 dpi.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
hmm du har lite fel där..

på en 23" kan kan få 1900x1200.

Ahh...väl det i så fall! Så som det kostar. Hoppas uppdateringsfrekvenserna också hänger med då. På de mindre (17, 19"?) är man visst nere i 8 ms nu??

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
På de mindre (17, 19"?) är man visst nere i 8 ms nu??

 

Jepp, men det är mer tänkta för spelentusiaster. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh...väl det i så fall! Så som det kostar. Hoppas uppdateringsfrekvenserna också hänger med då. På de mindre (17, 19"?) är man visst nere i 8 ms nu??

 

BenQ kommer visst ut med en 6ms.

Men gamers som spelar oerhört resurskrävande spel köper f.n. Samsungs 913n som har 8ms. dom är mycket nöjda med den skärmen.

 

Själv kommer jag att köpa LG´s 1980U

En grymt snygg skärm med bra specs och 12ms

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-23 22:01:31 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har ögnat igenom alla teknikers åsikter, men det hjälper ju inte. Jag har samma problem som du, men testar just nu Firefox. Där kan man öka storleken, framför allt på brödtext, med Ctrl + +.

 

Det är framför allt webbsidor med fast fontstorlek som blir minimala. Annars kan man ju ändra via Visamenyn.

 

Det finns en lång tråd om opplösningar här,

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=680716#680989

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...