Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pipande ljud i telefonen = uppkopplingstopp


Wush

Rekommendera Poster

Hola.

 

Sitter på Telia ADSL 8 mbit. Då man har "bredband", eller vad man nu ska kalla det, är man ju givetvis konstant uppkopplad, mitt problem är dock att jag ofrivilligt inte alltid har kontakt med nätet.

 

När jag lirar multiplayerspel "fryser" plötsligt dataströmmen till is och koppling till servern går antingen 1) disconnected, eller 2) laggar mig i typ 25 sek. Givetvis sker samma "boom stopp" effekt vid försök att komma åt data via ftp / http etc..

 

Detta sker kanske 2-3 ggr per timma, men känns förekomma ofta ju längre in på kvällskvisten uret hinner..

 

I samband när uppkopplingen tillfälligt förlorar kontakt med omvärlden, har jag STUNDTALS noterat ett svagt skorrande, pipande obehagligt ljud i luren! Logiskt tänkande har då fått mig att tro att ljudet hör ihop med avbrottet *smart*

 

Fakta:

Delvis luftburen tfn ledning med ganska antastad teknik

I väggen halvt hängande telefonjack (å så har det vart länge utan tidigare problem)

Relativt nytt (4-5 månader) ADSL modem

En helt ny dator med varken blockerande program eller dylikt

Frånkopplad router

 

Hmm, vad kan man säga mer..hmm, tekniker till redan nämnd isp har inte lyckats korrigera felet utan hävdar istället, i ett personligt litet SMS att "felet ligger nog hos dig"...så jag undrar, what2do? Blir aningens aningen frustrerad när man sitter och har fingret på avtryckarn och fienden på kornet....whippz...30 sekunders paus.

 

På mina observationer om tidens påverkan, funderar jag på om det inte kan vara så att den luftburna ledningen påverkas av mörkrets intrång då temperaturen sjunker, vilket kan leda till glapp i upphängningen..

 

Nåväl, jag är uppgiven, frustrerad och..nyfiken :) Hjälp!?

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-20 18:37:06 av Wush]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citatet "felet ligger nog hos dig" är taget från skolboken om hur man svarar en kund som reklamerar en produkt.

 

Prova #43#

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?tabId=0&OID=1238058542&channelId=-76386&sida=produkt02

 

Tänsten "Samtal Väntar" är en mycket vanlig anledning till att uppkopplingen bryts med såväl telefonmoden som DSL-modem - Men det har väl teknikern redan sagt?

 

Annars: Prova om samma problem uppstår med helt annan utrustning (annan dator, annan eller ingen router och annat ADSL-modem om du köpt det själv). Om problemet kvarstår tycker jag du ska stå på dig och prata med teknikern igen.

 

Tanke: Skorrande ljud kan mycket väl bero på att nätaggregatet inte levererar tillräckligt hög ström. Det kan uppstå när andra stömkrävande komponenter används som när CD-spelare drar igång eller grafikkort är högt belastat. Har du uppgraderat hårdvaran nyligen?

 

En kompis drogs med en strulande dator i 2 år som startade med bluescreen var 3:e gång. När han gav bort den fick han veta att om man tog bort ena CD-spelaren fick datorn tillräckligt med ström och problemet upphörde :-D

 

Men som sagt testa om en annan dator har samma beteende. I så fall är det ju inget fel på din hårdvara.

[inlägget ändrat 2005-02-20 21:10:24 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...