Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frame Relay multipoint


hugoni

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter och klurar över vad Cisco egentligen menar. Jag pillar med en Frame Relay -konfiguration och har allt klart för mig vad gäller inkappsling med mera. Har valt att konfigurera det hela på serial 0 med ett subinterface, länken ska vara av typen multipoint då flera routrar ska ingå.

 

Hur är det när det gäller multipoint, behöver jag specificera den lokala IP-adressen på interfacet eller sköt det via dlci? Blir inte riktigt klok då det i instruktionerna står, "ta bort eventuell IP-adress från interfacet" och sedan näms inte om man ska sätta ett IP på interfacet eller inte. Jag får ju inte sätta adressen på serial 0 om jag vill kunna bruka subinterfacen på serial 0. Någon som kan reda ut den röran? Konfigurations-exempel kanske?

 

Ska tillägga att jag inte kan använda inverse-ARP...

 

[inlägget ändrat 2005-02-19 21:52:07 av Hugo Nissar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att du skall sätta upp ett normalt FR multipoint-interface utan inverse arp:

 

interface s0

encap frame

no frame inverse

 

interface s0.1 mulitpoint

ip address 10.1.1.1 255.255.255.0

frame-relay map ip 10.1.1.2 110 broadcast

frame-relay map ip 10.1.1.3 120 broadcast

frame-realy map ip 10.1.1.4 130 broadcast

 

 

Finns massor att läsa på Cisco's web, tex här:

http://www.cisco.com/pcgi-bin/Support/browse/psp_view.pl?p=Technologies:Frame_Relay&s=Implementation_and_Configuration

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, utmärkt länk! Var inte säker på hur det fungerade med IP-adresser på subinterface, men nu vet jag.

 

\\ hugoni

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...