Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken lagringstid har en hårddisk?


Tobias Öqvist

Rekommendera Poster

johan pålsson
Såhär spontant så tycker det verkar vara betydligt billigare och säkrare med en onlinelösning. "Modernare" helt enkelt:-) (Men jag kan vara ute och cykla - jag är medveten om det..)

 

Jo, onlinelagring har nog funnits åtminstone 20-30 år, det finns exempelvis ett företag som heter (hette, det har bytt namn nyligen) backupcentralen som hållit på i en massa år.

 

Dock har det såklart exploderat i takt med att man kunnat köpa billiga internetförbindelser med hyffsad uptime.

Du har förresten en namne som hållit på med det sedan ett antal år :-)

 

Vad som sätter käppar i hjulet är såklart bandbredden, en modern bandstation "kräver" en kontinuerlig matning på mellan 15-30 MB/SEK, dvs. 150-300 Mbit.

 

Har man "bara" 10 Mbit (eller till och med ADSL, 1 Mbit upströms) tar det evigheter att köra en backup.

Har man exempelvis vanlig ADSL tar en (liten) 30 GB totalbackup drygt 80 timmar, i jämförelse mot ca. 20-30 minuter på en modern bandstation (i prisklassen 25 kkr + moms).

Det kan ju vara acceptabelt för vissa men kanske inte för de flesta.

 

Sen, som med all outsourcing, det är inte helt säkert att det blir billigare heller.

 

Det kan likaväl bli dyrare, dock med den fördelen att leverantören har betydligt bättre hårdvara an vad du själv kan investera i och att det därmed blir förhoppningsvis blir säkrare.

 

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror de börjar med att göra en total backup på t ex portabel hdd som sedan tas till företaget (bra då att det är fysiskt nära) och sedan körs det inkrementellt, differintiellt eftersom, så det behöver ju inte generera så stora dagliga mängder.

 

Men, som sagt varje företag måste gnm div. kalkylerande finna sin nivå på det hela.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har en Sony Hi-Md recorder. Då jag läst att magnetoptisk lagring är utomordentligt pålitligt så lagrar jag privatfoton på MD-skivor.

Som privatperson med begränsade mängder fungerar det.

Dessutom lagrar jag på CD.

 

En annan sak är att överföra till annat format då den tiden kommer.

Det är jag inte orolig för. Det märks när tekniken börjar bli gammal.

Tex är det ju fortfarande möjligt att kopiera över S-VHS-band till digitalt format trots att VHS varit "dött" ett tag.

Mina MD-skivor verkar inte vara känsliga för vilken MD-spelare som de körs i (till skillnad från kassett/VHS-band).

 

En kul grej är att mitt kompaktkassettdäck överlevt två CD-spelare i min stereoanläggning. (Inga jämförelser i övrigt, men kassettdäcket låter bra med gamla band)

 

Riksantikvarieämbetet tror jag har rekommendationer på vilka filformat som bedöms leva längre än andra, eller vara tillgängliga för överföring till andra format.

Någon som vill kommentera/tipsa?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...