Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn dör II


Noxgas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min kompis dator lägger helt sonika av då och då. När detta händer tvingas han installera in Windows XP igen, det börjar minst sagt bli tjatigt tycker han.. Datorn är ungefär 3 år gammal. Problemet börjar desutom bli ganska frekvent, förut hände det nån gång då och då. Jag för min del börjar misstänka att det kan vara powerboxen som har kassat ur. Kan det vara en möjlig förklaring till eländet, eller har någon några andra förslag? Tacksam för all hjälp jag/vi kan få.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din beskrivning låter det ju onekligen så att det är nätaggregatet.

Jag tolkar (i brist på utförligare beskrivning), "...lägger av helt sonika" att datorn bara stannar inklusive hårddiskar och fläktar, skärmen blir svart, dvs samma symptom som om man hade dragit ut elsladden till datorn under drift?

Om det är så, så borde inte nån ominstallation av XP hjälpa.

Ett tips är då ju och prova ett annat nätaggregat för att se om det händer igen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Fullfölj din tråd här och starta inte nya trådar i samma ämne.

Det blir svårt för andra att följa upp och fortsätta hjälpa dig om du hela tiden startar nya trådar.

 

Noxgas skrev:

Igår skrev jag om min kompis dator som la av titt som tätt. Jag kollade med honom och det visade sig att strömmen inte försvann vid kollapsen, dvs fläktarna går och det blinkar till i HD-lampan då och då. När han sedan slår av och sedan på den igen, startar den upp som vanligt men en blåskärm blinkar till och datorn kommer till 'Windows-skärmen' (där den blå, horisontella stapeln går fram å tillbaks). När den sen ska fortsätta, startar den om igen istället. Så håller den på tills han är tvungen att installera om XP:t. Vi har försökt att 'laga den nuvarande windows inställningen' som man ska kunna göra från CD:n, men det har aldrig lyckats.

Detta problem händer så ofta att stackarn har lärt sig koden till XP:t utantill på köpet...

 

Några förslag vad detta kan vara för s.k.i.t.?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hinna se vad det är för felmeddelande på blåskärmen så är det lämpligt att stänga av automatisk omstart vid fel.

Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start... Inställningar

 

Sedan kan det vara ide att testa hårddisken, börja med chkdsk /r/x och sedan med de testprogram som hårddisktillverkaren med största säkerhet har på sin webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...