Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

@-tecknet


Monshi

Rekommendera Poster

Har Eforum slutat byta ut @ mot en bild?

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=675774

 

Bara undrar

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det skrivs nu ut med javascript istället.

En fördel med det är ju att det går att kopiera en adress och klistra in i ett mejl, utan att behöva "editera"

 

Bra Erik!

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast vad är skillnaden? i Java?

Infon en bild men inte i inläggen?

 

Själv skriver jag ut mailaresser i .gif format.

fullständig skyddat mot mailsniffrobotar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast vad är skillnaden?

 

I många av forumen används @ i kodsektionerna, där dessa låg som bilder var det i princip meningslöst att försöka klippa ut koden i sin utvecklingsmiljö (eftersom du då måste sitta och manuellt lägga in alla @ som försvann). Det är väl en av anledningarna till att detta gjordes.

 

enklare än att göra en gif.

Inte det viktigaste argumentet, utan det var användbarheten av slutresultatet som var avgörande skulle jag tro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm ja det är klart fast frågan var mer hur man kodar det korrekt java på sin sida?

 

Rätt pilligt att göra en gif.

(jag gjorde en gif av HELA e-postadressen)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

automatiskt via kod?

 

Vore häfigt och se hur du löst det?

 

Fast det kanske inte var det du menade, du skapade troligen GIF-bild i ett ritprogram.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

automatiskt via kod?

Vore häfigt och se hur du löst det?

Fast det kanske inte var det du menade, du skapade troligen GIF-bild i ett ritprogram.

 

Eller via ASP/PHP och någon lämplig komponent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

umm jag gjorde gifen i PS och anpassat efter bakgrund.

 

Min fråga var hur javakoden ser ut för att göra en e-post "osynlig"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga var hur javakoden ser ut för att göra en e-post "osynlig"

Om du menar javascript (som inte har något mer än de 4 första bokstäverna gemensamt med java) så gjorde [Esc] View source och klistrade in koden i ett inlägg ovan.

 

Att koda det manuellt med javascript är trist, då måste man antingen göra som ovan eller ersätta varje mailadress med ett anrop till en funktion i stil med följande:

function mailsafe(who, where) {
document.write(who);
document.write('@');
document.write(where);
}

På sidan ropar man sen på mailsafe('spamme', 'smaplover.com'); istället för att skriva javascriptet.

 

Eller också gör man det helt automatiskt på servern genom t.ex en regexp-ersättning i ASP, PHP (eller för all del i JSP eller en Servlet om man nu vill köra java).

Gör man det server side så byter man förmodligen enklast ut alla mailadresser mot något som ser ut som på Eforum:

spammme<script type=text/javascript>document.write('@');</script>&
lt;noscript>(a)</noscript>spamlover.com

Att göra utbytet på servern är jättelätt, så här kan t.ex php-kod se ut för ändamålet:

$html=preg_replace("/@/", 
'<script type="text/javascript">'
.'document.write(\'@\');</script>', $html, -1);

Byter snabbt och smidigt ut alla förekomster av @ mot ett javascript som skriver ut tecknet istället. Innan det skickas till klienten.

 

Edit: Inget av ovanstående ger en klickbar mailto-länk, det är emellertid inte mycket svårare att göra om man prompt vill ha det.

 

[inlägget ändrat 2005-02-07 21:57:39 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...