Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur gör jag


_norsken_

Rekommendera Poster

Jag har 2 stk hårdiskar men nått måste vara knas någonstans... har en disk på 60 gb som windows ligger på å en på 160 gb som jag har filmer o div på den med vin sitter lengst ut på kabeln o den andra sitter på det innre jacket.... men hur skall dissa "jumpers" sitta??? o hur skall det stå i bios med det där BOT osv?? kan någon hjälpa meg???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
men hur skall dissa "jumpers" sitta??? o hur skall det stå i bios med det där BOT osv??

 

Hårddisken på första kontakten på IDE-kabeln ska vara primary master och den på mittersta kontakten ska vara primary master.

 

Det ska stå liknande i BIOS.

 

Seagate har en fin FAQ med bilder på hur du sätter jumprarna:

http://www.seagate.com/support/kb/disc/ref/jumper_settings.html

...det är inte märkesbundet utan gäller för alla hårddiskar av ATA-gränssnitt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2005-02-06 18:51:48 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
_norsken_ skrev:

så båda skall stå som primaru master på jumpers å i bios????

 

Jupps, om du har kopplat hårddiskarna på IDE - 1 på moderkortet, så ska det stå primary master/primary slave i BIOS.

 

Secondary hamnar först CD/DVD/brännare på och de brukar dyka upp som diskenheter i BIOS också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men då kann väl jumperna stå som cabel select på båda diskarna om man väljer master o slave i bios eller???? jag e lite trögfattad jag vet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
_norsken_ skrev:

men då kann väl jumperna stå som cabel select på båda diskarna om man väljer master o slave i bios eller???? jag e lite trögfattad jag vet

 

Nja, det vet jag inte hur det blir i BIOS då.

Jag brukar aldrig använda Cabel Select utan brukar bygla master eller slave, så på den punkten är jag osäker.

 

Du får prova och se vad som händer.

 

Guiden jag länkade till får du nog ta med en nypa salt. :-)

Fann flera för olika hårddiskmärken. Står uppe på hårddisken hur du byglar. Där ska sitta en etikett hur byglarna ska sitta.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men då kann väl jumperna stå som cabel select på båda diskarna om man väljer master o slave i bios eller????

Byglar du CS (Cable Select) så blir disken du kopplar längst ut på IDE-kabeln master och den som du kopplar på kontakten närmast moderkortet på IDE-kabeln blir slave. CS = min favoritbygling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blå kontakten till moderkortet, kontakten som sitter längst ut (i andra ändan på kablen) ansluter du till disken som du har operativsystemet på. Detta gäller om du väljer "Cable Select" CS, om du inte väljer CS så har det ingen betydelse vilken av de två kontakerna du väljer för att ansluta din boot-disk utan då skall du istället bygla disken med operativsystemet på som "Master".

 

Oftast kan man välja om datorn skall boota från "primary" eller "slave" och om disken är ansluten till "First" eller "Second" ide-kontroller.

 

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...