Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Xp installation


Bengt7

Rekommendera Poster

Köpte en ny HD och skulel installera XP på den. Kunde inte köra skivan diretk fårn CD så jag fixade till startdisketter. Nä rjag sedan kom så långt att den skulle köra från CD så säger den att jag har en ogiltig disk...vad är det , den kan alltså inte lägga in XP på hd.

 

har byglat den så att när jag kör den i BIOS cmos och trycker F3 för att loklisera HD och annat så hittar datorn HD utan problem som master

 

HJÄLP

 

så här står det

 

ogiltig disk

(det finns ingen disk in enheten)

131070MB hårddisk 0 på ID0 på buss 0 på atapi [mbr]

 

c: Partition 1 [okänd] 131062MB (131061 MB ledigt)

opartionerat utrymme 8MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Dosstartdiskett

Det är antagligen så att du måste formatera din hårdisk.

Om den är opartionerad sen innan så gör du partitioner i ett program som heter Fdisk(det finns relativt bra menyer i det programet). starta med startdisketten och skriv fdisk. du måste bota från CDn för att slippa installera ett annat windows emellan.

 

 

i fdisk kan du partionera mm. Glöm inte att göra en partition aktiv den som win ska instaleras med. förslagsvis C:

 

 

Att rekomendera är ändå att:

I bios kan du ställa in att din dator ska boota från CDn.

Det står first boot device second osv osv.....

 

Har du tre sätt floppyn på 1 cd på 2 och hd från tre så ska det fungera.

 

 

se även till att ha hårdisken som primary master

 

Sen är det bara att starta om datorn med cdn i så ska du kunna formatera och partionera med installprogrammet som kommer upp.

 

Lycka till

 

Jetmoon

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 20:21:11 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den körs från startdisketten. (en virtuell hd som bios skapar i minnet)

 

ställ in first boot device floppy

second boot device cdrom

third boot device hdd-0

 

I bios

 

så ska det nog fungera att starta med skivan och så förstår du resten av installprogramet.

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 20:23:48 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Bengt7 skrev:

men hur kan jag köra Fdisk om HD är helt ny???

 

Du ska kunna ställa om i BIOS så att datorn väljer att starta på CD-romspelaren som första alternativ. Bootsequense el Bootorder.

 

Sedan kan du från XP-cd:n partitionera och formatera din nya disk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. men om jag satt flopy först och sedan cd-rom och den inte hittar nåt där då..

 

varför jag skapade installationsdisketter var för att den int elyckades boota från XP-skivan i CDromen.. och när jag väl kört in disketterna så gick det ju men det var då den sa det om ogiltig disk

 

sitter på en mkt långsam dator just nu *ler'

 

OM det nu inte är de 6 installationsdisketterna som ska användas för att komma åt partioneringen utan en annan diskett som jag förövrig tinte har.. kan man då skpa en sådan diskett på tex. den här datorn jag sitter vid nu och i så fall hur?

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 20:30:19 av Bengt7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
OM det nu inte är de 6 installationsdisketterna som ska användas för att komma åt partioneringen utan en annan diskett som jag förövrig tinte har.. kan man då skpa en sådan diskett på tex. den här datorn jag sitter vid nu och i så fall hur?

 

Du kan inte vad jag vet skapa "Startdiskett" á la Win98 på så sätt. Disketterna du ska använda är de som du redan har nu.

 

Det kan inte vara så att disketterna under kopieringen har blivit skadade?

Verkar mystiskt det du beskriver.

 

Har du på något sätt numrerat disketterna så att du vet att du sätter dem i rätt ordning under installationen?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

[inlägget ändrat 2005-02-05 20:34:45 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har gjort om disketterna 2 gånger och numrerat dom....

 

hur kommer jag till en dospromt så jag kan köra fdisk??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
hur kommer jag till en dospromt så jag kan köra fdisk??

 

Ladda ned en startdiskett för Win98 så kan du starta datorn på den och få tillgång till FDISK.

 

Tvivlar starkt på att den disketten kommer att fungera när inte de andra gör det.

 

EDIT: Kontrollera så att diskettstationens IDE-kabel inte lossnat när du mekat med den nya hårddisken i datorn. Lätt hänt att fastna med armbandsklockan eller liknande och dra ut IDE-kabeln från andra enheter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 20:52:08 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du ett annat operativ som me eller 98 kan du alltid boota upp och installera det programet. sen när det är installerat kan du sätta i xpskivan så installeras XP.

 

Problemet tror jag ligger i att du inte har partionerat eller formaterat din nya hd. I Fdisk som partionerar din hd till filsystemet fat 32 är det bara att göra allt till en aktiv primär partition. Även om den tappar lite utryme i 98 eller dylikt så kommer den hitta det igen när du installerar XP. du kommer också då ha möjligheten att partionera om hd till ntfs och flera olika partitioner. har du byglat den nya hddn till primary master? har du hddn längst ut på idekabeln? Har du en hdd måste den kopplas längst ut på en idekabel.

 

 

Detta är ett omständigt alternativ som tar mycket tid. Men det fungerar utmärkt.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 20:45:39 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är om du använder en windows 98 startdiskett för att få cdromen startklar, sedan efter installationen kan du konvertera till en ntfs partition.

Här är en bra sida om installationen med bilder:

 

http://www.windowsreinstall.com/winxphome/installxpmsdos/indexfullpage.htm

 

win 98 disketten kan du hämta här:

 

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det rätt bootdiskett du har, har man fel så kan man få I/O error, och har du angivit i bios att den ska starta från din diskettstation först, kolla detta.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen disketter använde man på 90-talet.

Partitionera och formatera klarar Windows installationsprogram.

Fdisk???

Förstår inte problemet fast jag läst allt.

 

 

 

> Det finns ingen bättre kompis än en raggare, ta en riktig jävel sen så kan du hänga med!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar själv använda win 98 se oem versionen, testa den.

 

Hade du cdrom som första alternativ i bios när du försökte starta med skivan i.

 

 

#Seppo

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-06 09:16:57 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen disketter använde man på 90-talet

 

 

Ja men även i dagens läge så används dom, ex om du inte kan starta från din cd/dvd enhet så vad gör du, jo som en last resort så kan du starta från en diskett.

Även vissa virus gör att du inte kan starta din dator utan är tvungen att starta från diskett med antivirus scan på om du nu inte har en skiva med antivirus scanning på och rengöra systemet innan du kan starta datorn.

 

Även inom servrar så används disketter då och då, tyvärr.

 

Problemet är att han inte kan starta från sin cdrom vilket vore det lättaste sättet, och då testar han med disketter.

 

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag rätt diskett

 

jag ställer om så att först bootar från floppy och då kommer jag in på disketten

 

sen så kör den win98.....en m'ker också att jag har en disk större än 512mb....!?!?!?! så frågar om den ska tillåta stora diskar tror jag det hette....

 

 

hur som helst jag kommer ner till a prompt och kör fdisk men det ville den inte...

 

 

går till d: och hittar setup.exe på xp-skivan...men det programmet går inte att köra från dos, så jag startar om datorn och hoppas att disketten läst ner filer så att den fattar att den kan köra från cd... stä'ller om i setupen så att cdrom ligger först och testar....... Nej det gick inte nu heller , den hittar inget att boota på från skivan.....

 

säg att jag inte är dum i huvudet *ler* men nåt måste ju vara fel!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra så att Hdn har stöd för mer än 512 mb.

 

När u har botat så kan du följa instruktionerna som seppo länkade.

 

http://www.windowsreinstall.com/winxphome/installxpmsdos/indexful

lpage.htm

 

har du en 98 skiva är det bara att skriva install inte setup. så sköter sig resten själv i princip. måste trycka ok osv under installationen.

 

sen när du installerat är det bara att sätta in XPskivan i CDromen och installera XP därifrån.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en gammal XP home edition som jag la i cdrom och det funkade att köra med den

 

kommer dp till det första problemet att dne säger att det är en ogiltig disk. och om jag vill skapa en partition i det opartionerade utrymmet så går går det bra men sen när jag ska installera xp där med några startfiler som det står så säger den att det inte finns nån XP-kompatibel i den här disken... vad har jag gjort.. har försökt att bygla på olia sätt men får samma fel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör du för cessor och hdd?

AMD som har nForce2-chipset och de som har VIA KT133A och 686B chipsets fungerar inte med hdd från western digitals.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du det var en bra fråga

 

jag har hittalite

 

jag har 1400 processor

 

på moderkortet står dtet K7S5A

 

 

Den nya hd är en Barracuda 200GB

 

 

Tittade lite i BIos också där står det CPU Brand AMD K7 och CPU Type Athlon XP om det är till nån hjälp

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tror jag inte det borde vara det som spökar...

 

jag hade ett konstigt problem med min burk när den var ny.... det gick inte att installera.

 

Jag löste problemet med att byta port på minneskretsen.

 

funkar inte det heller är nog det enda alternativet att anlita en trollkarl

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu lyckas den formattera disken och den börjar lägga över filer... sen när den är färdig med det så startar den om och går sen tillbaka till samma skärmbild där man ska välja var xp ska ligga... väljer jag då den partition som är på ca 190gb... så säger den att det finns en xp redan där... men jag kommer ju inte länger... har då testat att köra in xp igen efter att den gjort en ny formattering men då kommer jag till samma ställe igen och får samma meddelande att det redan finns xp där...

 

vad f...n är detta...

 

om någon har nån idé som verkar vetiig så får dom gärna slå en signal till mig på 0703-179831 så ringer jag upp

 

Bengt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
...sen när den är färdig med det så startar den om och går sen tillbaka till samma skärmbild där man ska välja var xp ska ligga... väljer jag då den partition som är på ca 190gb... så säger den att det finns en xp redan där...

 

Jag råkade ut för samma, men när det var alldeles i början. Då bootade jag från XP-cd:n, förstås. Valde jag sedan att fortsätta så kom jag till skärmbilden där jag kunde välja att formatera valfri partition, och efter det flöt allt på som det ska.

 

Lösningen kan vara att du väljer att ta bort partitionen helt och hållet. Skapa en ny och formatera på nytt. Läste något sådant tips tidigare på Eforum.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...