Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MiniMac - Eller?


MH

Rekommendera Poster

Hej. Var nere och dräglade över en Mac Mini förra veckan.

 

Har knappt tagit i en Mac sedan de ångade på med 6030 processorer så OSX kändes extremt fräscht, särskilt gränssnittet. Att en Mac Mini dessutom känns som den naturliga utvecklingen av LC-konceptet ser jag bara som ett plus.

 

Mac mini är ju tillräckligt billig för att man skall kunna använda den som köksdator. Men, eftersom den lokala butiken inte kan leverera på någon vecka så känner jag en viss tillnyktring :-). Bara för att väcka prylbögen till liv så har jag några frågor.

 

1. Märks det att det på prestanda att det sitter en liten "bärbar" hårddisk i mini macen? Är det smartare att köpa en E- mac istället (om vi struntar i utseende, pris och antar att jag inte har någon skärm liggande)?

 

2. Hur stor skärm/upplösning krävs det för att OS-x skall komma till sin rätt? Det verkar ju fungera på i-books med ganska små skärmar.

 

3. Någon som har blivit klok på exakt vilken typ av minne det sitter i? Har räknat med att kunna vara snål och köpa 512 Mb "på stan" och låta min PC ärva originalminnet. Men den affären förutsätter ju att man vet vilken typ av minne det handlar om.

 

4. Är det någon som har fattat reglerna för office? Vad krävs egentligen för en studentlicens? Alternativt, finns det en marknad för begagnade licenser? Nya officevarianter gör mig mest irriterarad...

 

5. Någonting annat som man bara måste ha? Tänkte visserligen ha macen som disciplindator (eller snarare harIngenDiciplinDator). Inget internet, inga spel osv. Men å andra sidan verkar ju Garageband vara ganska kul...

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra frågor - jag känner mig lite sugen på en MiniMac jag med. Jag tänkte köra den med VNC bara för att "känna på" en Mac med OSX.

 

[Edit]

Jag menade egentligen "intressanta frågor" :)

 

[inlägget ändrat 2005-02-04 18:23:46 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VNC som i VPN-tunnel? Är inte det lite overkill?

 

Själv tänkte jag nog börja med en KVM-switch, eventuellt med ett riktigt Apple-tangenbord. Om datorn är lika skön som jag tror så kanske jag satsar på en mindre lcd skärm och ställer burken i köket. Det skulle bli den perfekta arbeta hemma-datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade valt mac mini framför eMac, helt klart. Jag har kört på båda och prestandan är väl snarlik men eMac känns ju så otroligt stenålders om man tittar på lådan.

 

OSX går bra att köra på en 12" om du vill men jag skulel väl säga att 15" och uppåt är att rekommendera.

 

Minnet är av typen PC2700 (333MHz) DDR SDRAM

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VNV som i VNC. VPN-tunnel behövs ju liksom inte hemma i lokala nätverket :)

 

Busenkelt - starta servern på Macen, klienten på, ja, där man nu sitter så har man Macens desktop i ett fönster.

 

Dessutom kan man göra det var som helst eftersom man inte är beroende av en KVM-switch.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev lite för många 3-bokstavsförkortningar för min stackars hjärna :-)

 

Du har naturligtvis rätt i att det blir en väldigt smidig lösning. Macen är ju inte så där jättesvår att gömma/glömma heller.

 

Men jag tror nästan att det blir KVM-switch ändå. Dels av kompetensskäl, men det känns även som om man förlorar lite av poängen om man skall slå på 2 burkar. Ljudvolymen t.ex, trots att min PC börjar bli riktigt tyst så är jag inte riktigt nöjd :-(

 

Tack för svaren FLT. Där sjönk budgeten ner till en trevligare nivå igen :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh VNC är ju lika många förkortningar som KVM :)

 

Anledningen till detta arrangemang är att jag alltid sitter vid min laptop och på lite olika ställen i hemmet. Dessutom kostar VNC gratis!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej, jag sitter på en Powerbook G4 med 60 GB hårddisk och det märks inte, enligt mig. Det är bra diskar Apple stoppar i sina burkar.

 

2. 1024x768 funkar utmärkt, men ju större desto bättre såklart. Man vill gärna ha stora ikoner, då de är så snygga i 128 pixlar. :D

 

3. Apple är kända för att ta bra betalt för minnet. Bättre köpa billigt på stan och pula in själv. Dock ska Mac Mini vara lite bökig att byta minne på, men är du teknisk så ska det inte vara värre än att byta minne eller hårddisk i en bärbar dator.

 

4. Du behöver bara vara "vanlig" person för att köpa studentlicensen, så länge du inte jobbar kommerciellt med programmet (dvs du är författare, journalist, copy, osv för Word, och har eget företag och gör dina kalkyler i Excel).

 

5. Det är en skön känsla att surfa på en Mac... å framförallt leka med iChat och video- eller röstchatta med andra (funkar även mot PC, om användaren har kamera och AIM). iTunes är ett måste också, roligt program och tillsammans med iMovie, iDVD (om du köper den med Superdrive) och iPhoto, så kommer du ha mycket roligt.

 

Själv sitter jag som sagt på en mycket klenare G4 och tycker inte att den känns gammal, trots att den bara är på 1 GHz. Jag kör hela Adobe CS-paketet bland annat och främst Photoshop CS. Med en bra skärm till så har du en härlig dator!

 

Lycka till!

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...