Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DC++


cibbe

Rekommendera Poster

Den som kan dc++ kanske kan svara på dessa frågor:

 

Jag har telia 8mb (telia24 på måndag) och tycker jag tankar hem plågsamt långsamt. Det brukar variera mellan 1 kb/s upp till 30, det är normen men då och då hittar man ju någon som man kommer upp i ca 400 k/s. Vad jag undrar över är om detta är normalt?

 

Jag prövade min d-link 604, får se på måndag om den klarar 24 mb om inte blir det ett nätverkskort till, och öppnade två portar på följande vis:

 

skev namn på porten

Skrev in min ip

valde TCP

På privat port skrev jag : 1412

På public port skrev jag : 1412

Schedule: always

och sedan apply.

 

Jag gjorde sedan samma sak igen fast då med UDP

* Jag läste någonstans att det inte skulle fungera spm det skulle om man valde both*

 

Rätta mig om jag har fel men detta är väl korekt? Jag hittar listan över alla hubbar, jag får gå in på dem, och jag får fram väldigt många resultat om jag söker. Och i dc++ inställningarna skrev jag in min yttre ip och portarna 1412 på UDp och TCP.

* Jag har även ställt in gateway och ip och nötmask på det som det ska stå på.

 

Så vad jag undrar över är om jag ställt in allt korrekt och om nedladdnigstiden är normal? För om jag laddar hem något på internet i övrigt har det toppat på 832 kb/s

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar variera mellan 1 kb/s upp till 30, det är normen men då och då hittar man ju någon som man kommer upp i ca 400 k/s. Vad jag undrar över är om detta är normalt?

 

Ja, det tycker jag låter helt normalt. Allting handlar ju egentligen om vilka källor du tankar ifrån, en stor del av världen sitter trots allt fortfarande på modem och långsamma adsl-anslutningar. Satsa på hubbar med svenska namn, det fungerar bäst för mig. Välj även hubbar som utesluter långsamma uppkopplingar. Själv har jag tröttnat på att leta bra hubbar och kör mest på bittorrents numer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bittorrents
Vad är det? Själv visste jag en gång vad två bra hubbar hette, angel och BBB något, men jag har glömt adressen till dem och vad man ska göra för att komma in på dem...

 

En rolig grej är att precis efter att jag skrev det förra inlägget när jag kollade så att mitt active mode fungerade (fick söka mm) så gick jag in på en och om vad fick jag om inte ladda ner i ca 11,43 mb/s! av någon anledning var det bara en fil jag fick göra det med, när jag prova med en annan sjönk det till 200 kb/s för att stanna på ca 50 k/s i en kvart och sedan sjunka till 0 byte/s.

 

Men jag antar att jag ställde in allt korrekt då och det var ju trevligt, får se på måndag om en d-link 604 klarar 24mb/s. Men om den inte gör det så är det väl bara om man fakstikst har en router med brandvägg som man måste skriva i port och ip? Om man kopplar direkt till modemet behöver jag väl inte skriva i något alls på portar och ip?

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick jag om inte ladda ner i ca 11,43 mb/s! av någon anledning var det bara en fil jag fick göra det med, när

 

Ofta på DC kan man få sådana där sjukt snabba nedladdningar. Oftast rör det sig då om "falska" filer o dyl. Checka upp hur det var i ditt fall.

 

Vad är det?

 

Bittorrent är en (laglig) teknik som bygger på att din klient (ex. ABC) tankar olika delar av samma fil från många andra användare som för tillfället delar ut den (lite som Edonkey och liknande, fast mycket mer pålitligt förstås =).

 

Det intressanta i det hela är att man inte behöver dela ut en hel fil för att andra ska kunna tanka från dig, utan klienten håller reda på vilka delar av filen som finns tillgängliga och erbjuder dessa till andra som behöver den.

 

Sök på google för mer detaljerad info, jag vill inte riskera att bryta eforums förhållningsregler ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på google för mer detaljerad info, jag vill inte riskera att bryta eforums förhållningsregler ;)
Okej, uppfattat.

 

En annan sak som jag undrar över är om det hör till normen att nedladdnings hastigheten sjunker till 0/ byte i sekunden? Det kan börja på runt 200 kb/s men sedan dala ända ned till 0/byte.

 

* Sedan disconnectar den, bara för att litet senare starta igen.

 

Egentligen skulle jag inte ha bredband förrän på måndag så jag undrar över om det kan påverka stabiliteten på internet? En kompis som också fick det nu, men som inte skulle ha det förrän på onsdag, sa att när han ringde och frågade dem på telia visste de inte ens att det var inkopplat...

 

Och den filen jag laddade hem kan vara en "falsk fil" för jag får inte öppna den.

 

/c

 

[inlägget ändrat 2005-02-01 00:20:35 av cibbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...