Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med videoljud


Ahulthen

Rekommendera Poster

Jag har videofiler(mpeg och avi) där det nu inte blir något ljud vid uppspelning trots att de har fungerat felfritt tidigare.

Andra mediafiler blir det ljud från så det är inte fel på högtalarna ,jag använder mig av Windows Media Player 10 och Nero Showtime.

De videofiler som inte fungerar som det ska har AC-3 ACM Decompressor som ljudformat,de övriga filer som fungerar PAC,Windows Audio eller andra ljudformat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Multimedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog missat att installera en AC3-avkodare. FFdswho klarar det men vet inte om den är bäst på det. Finns även en avkodare att finna via Sourceforge om jag minns rätt.

 

Lycka till!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag har aldrig i mitt liv installerat nån ac3 decoder varför ska man det när man kan köra med VLC?

Det känns som att gå bakåt i tiden att börja hålla på med sånt där.

 

Ffdshow är rätt bra men den börjar bli gammal. Senaste versionen är från 2002 så det har 3 år på nacken. Visserligen finns en alpha version från 2004 tror jag men alpha versioner brukar inte vara att lita på.

[inlägget ändrat 2005-01-30 15:22:20 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet uppstod ungefär en vecka efter att jag uppgraderade från Windows Media Player 9 till 10 ,men till att börja med så fungerade de fortfarande med Nero Showtime,men ytterligare en månad så slutade det fungera där också.

Innan dess var det inget fel på dessa videofiler.

Ljudfelet har växlat framåt och tillbaka under de senaste veckorna.

Jag har nu installerat ett codec för AC3 som benäms AC-3 ACM Decompressor ,men det hjälpte inte.

Jag har också installerat videoinspector som påstår att filerna är felfria och att codec fungerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå Hundbert, även alpha-versionerna av ffdshjow brukar vara ganska bra. Men jag instämmer i din tysta kritik av ffdshow, de borde satsa lite tid och kraft på att ge ut en säker och komplett version. En med ett helt versionsnummer och inget beta eller alpha epitet.

 

Ahulthen:

Kontrollera vilka codecar som verkligen är aktiva med de filer du har problem med. Kör exempelvis fina filmer i mplayer2 (finns på din hårddisk, del av WMP). När du öppnat en fil där öppan egenskar i menyn arkiv, titta under fliken Avancerat. Där ser du vilka som används. Jämför sedan med vad exemplis Gspot säger och se om det är samma, det borde det vara. Du kan alltid ge oss en lista på använda filter och codecera, jag är dock långtifårn säker på att vi kan analysera lista korrekt...Ett försök är det väl värt ivartfall!

 

Edit:

Hundberrt, ja med VLC ska det väl inte behövas några codecar, de säger ju att de ska inkludera allt.

Och ffdshow - för att få söd för AC3, och en massa andra ljudcodecar, behöver man en av Alpha versionerna. Ffdshow är enkel att testa och enkel att avinstallera om den inte skulle fungera som önskar.

 

Passar på att infoga denna länk:

http://www.inmatrix.com/articles/mediasetup.shtml

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-30 20:50:41 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag använde mig av mplayer2 och spelade upp de videofiler där jag inte får något ljud så fick jag på avancerat följande information på codec:

Default Direct Sound Device

Divx Decoder Filter

Nero Digital Audio Decoder

Video Renderer

 

Skillnaden med de videofiler där ljudet är felfritt är att via avancerat på dessa filer finns inte Nero Digital Audio Decoder med som codec.

 

I Gspot så var så alla videofiler där ljudet är bra att det stod att det bara var ett codec eller att det inte behövdes någon codec ,medan på de filer som inte ger ifrån sig ljud så AC-3 ACM Decompressor och Nero Digital Decoder som kompatibla codecs .AC-3 ACM Decompressor har jag installerat först nu i helgen. På de som fungerar har jag inte via Gspot hittat någon info om att de använder Nero Digital Audio Decoder som codec

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske vi då hittat orsaken till felet. Kanske det är Neros codec-

 

Nu sitter jag inte vid dator med ffdshow installerat, men går det inte där att tvinga den att användas jämt genom att ge den en hög merit? Har för mig att ffdshow är skicklig på att säga att "jag är bäst lämpad" coh därmed användas av DirectShow systemet när den behövs.

 

Om du vil exprimentera lite och kan du alltid ladda hem MS verktyg GraphEdit och se om du kan bygga ihop en kedja av filter som ger dig ljud...

http://msmvps.com/chrisl/archive/2004/11/13/18992.aspx

 

 

Lösning annars? Leta reda på Nero-filtret och avregistrera det. Hur, mmh, det fanns en tråd om detta för en tid sedan...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...