Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Besluts ångest :D


Biku

Rekommendera Poster

jag har nå hållt på och velat i några veckor om jag ska koda C++ eller C#. Jag känner en som håller på och kodar C++ som tycker att jag absolut ska koda C++. Många säger att C++ är mycket kraftfullare men också att det är lite krongligare. Jag tycker det värkar lite lättare att göra fönsterbaserade program osv i C# men att det inte är lika kraftfullt. Jag ska inte ha det till att göra så super stora saker. Jag ska mest koda spel och ett och annat program. Min kompis som jag tyckte jag skulle koda C++ rekommenderade en bok som jag kom över billigt, "C++ på 3 veckor". Men jag har också läst lite i en bok om C#. Jag tyckte själv att C# var "roligare" på nått sätt att koda än C++. Men nu vet jag inte vad jag ska börja koda. Jag har nån form utav besluts ångest : /

Så nu vill jag veta om era erfarenheter ;)

Va tycker ni jag ska börja på?

Tacksam för alla typer av (seriösa) svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här må låta som ett inte speciellt seriöst svar men jag tycker att "roligheten" kan vara helt avgörande! Tycker du att C# verkar vara roligare - kör på det spåret. Själv tycker jag att C++ nog vore bättre för en riktig spelprogrammerare, men tycker man inte att det är roligt då blir nog spelen rätt tråkiga ;-)

 

Skulle du nån gång tycka att nej det här med spel och C# verkar inte vara nån höjdare, ja då kan du byta till C++.

 

Det allra allra bästa sättet att lära sig programmera är att ha skoj! Och tro mig, man kan ha skoj med vilket språk som helst :-)

 

[Edit]

Min erfarenhet då - det enda sätt jag verkligen kan lära mig ett språk (och dess "miljö") på är att "ha skoj". Tycker man det är skoj kan man lära sig vad som helst.

 

[inlägget ändrat 2005-01-29 20:47:17 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jo jag har ju en bok om C++ och jag kan fixa 2 bra böcker billigt om C# så om jag tycket det är tråkigt eler dyl. så kan jag ju läsa den andra boken igen.

 

[Edit]

Jag håller på med Pixel-Art så det är inge 3D spel jag ska göra

[inlägget ändrat 2005-01-29 21:11:40 av Biku]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid när jag börjar med nåt nytt tycker jag det är skoj att få till nåt vettigt inom rimlig tid.

 

Spelprogrammering tror jag, liksom programmering i största allmännhet, inte är så oerhört binden till ett visst språk. Har man lärt sig skriva bra och roliga spel i ett språk/en miljö kan man rätt lätt byta språk/miljö. Det är själva programmerandet som är utmaningen, inte språket. Det är anledning nog för mig att välja ett språk som "känns skoj".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip ska C# vara som Java men jag vet då inte om nån annan än Windows som kan köra det.

 

Dock är sanningen inte så enkel.

 

Skriver du ett spel i C++ så använder du dig av grafikrutiner (bland annat) som inte finns överallt. Kanske du använder grafikrutiner som bara finns för windows? Det finns bra grafikprylar för spel som finns på Windows, Linux med flera men det måste man tänka på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu börjar koda C# så ska jag nog lära mig DirectX då till spelen jag ska göra..

 

 

Tack för att du hjälper mig :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod :)

 

Det låter som en bra början! Det är ju ändå rätt vanligt med datorer som kan spela DirectX-spel :-)

 

[Edit]

Hoppas du tyckte det var ett seriöst svar trots att det var rätt otekniskt?

 

[inlägget ändrat 2005-01-29 21:49:11 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med lizardkng om att du ska börja med det du tycker verkar roligast. Den dagen som inte prestandan du kan klämma ut ur C# räcker till så kommer du med största säkerhet inte ha några problem att lära dig c++. Personligen har jag lite svårt att förstå varför det skulle vara så mycket roligare att skriva spel än andra saker, skillnaden i programmering lär ju vara minimal men å andra sidan har jag aldrig ens försökt skriva ett spel så vad vet jag egentligen :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag uppskattar ENORMT är att det finns en hel drös av kodbibliotek att använda "rakt av". Som jag nämde, Java är så otroligt bra för att det är så komplett med sina bibliotek. Runt hela Win-miljön finns det ju en uppsjö av kodbibliotek och folk som använder dem. Vilket betyder att man lätt kan få hjälp.

 

Ah, skriva spel, varför då?

 

Jo! Jag har ett spel på nätet, ett simpelt spel egentligen - klicka på rätt tunnelbanestationer på en karta. Så simpelt!

 

Men så kul att se dessa "stockholmare" som tror sig veta allt men när det kommer till kritan kan de inte ens peka ut tunnelbanestationer??!!!!!???

 

Då blir man glad som spelprogrammerare - spel är ju i sig definitionsmässigt väldigt interaktiva och lyckas man få folk att blir engagerade och/eller frustrerade då har man lyckats med sin interaktion :-)

 

Så skoj att skriva spel!!!!!!!!!!!!!!!

 

http://www.planethilmer.com/per/games/tbana/index.html

 

Och allt under 70 poäng är underkänt :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tidsbegränsat.

 

Är du snabb och svarar rätt kan du peka ut dem i en jäkla takt.

 

Dock bromsar spelet upp fel svar eftersom jag är pedagogisk och visar rätt svar under rätt lång tid ;-) Allt för att stressa upp tempot. Så att låta bli att peka fel kan löna sig, typ ;-) Lite klurigt kanske ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock bromsar spelet upp fel svar eftersom jag är pedagogisk och visar rätt svar under rätt lång tid ;-) Allt för att stressa upp tempot. Så att låta bli att peka fel kan löna sig, typ ;-)

 

Ja så värst mycket sämre kan det ju inte gå :) men nu har jag ju iofs aldrig utgett mig för att vara speciellt haj på stockholms tunnelbanesystem :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, fick 30 poäng nu. Suck!!!!!!!!!!!!

 

Det är skitskoj att kolla när inbitna Stokholmare spelar, det tycker de vet allt, men missar så enkelt och blir sååå irriterade ;-)

 

Glädjen som spelprogrammerare - att irritera folk ;-)

 

Hehehe ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska bara se på ett party här i "tokholm" - "Är det nån som kan tunnelbanan??? Alla kan, ja, ett tag i alla fall ;-)

 

Att skriva spel är väldigt givande kan jag säga!!!

 

Det behöver inte vara så oerhört komplext heller, 3D och så.

 

Ingen orkar lära sig Quake en lördagskväll men alla (stockholmare) vill klicka på rätt station i tunnelbanan.

 

Go figure.

 

Eller nåt :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du tycker om det!

 

Bor man här inbillar man sig lätt att man kall alla stationer men vissa blir så oerhört irriterade när det har fel (så skoj att se på).

 

De flesta kan sin egen "Linje" (gröna eller så) men kan inget om de andra.

 

Nå, ett definitivt _spel_.

 

Och dessutom enkelt, kodningsmässigt sett.

 

[inlägget ändrat 2005-01-30 02:06:59 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehehe....förstår inte varför denna debatt handlar om C++ eller C# då det handlar om att lära sig programmera för att senare göra spel.

 

Enl. mig finns följande svårigheter inom programmering (van från ca 6-7 Win. applikations språk).

 

1. Program - Vanliga progam som unyttjar Windows I/O kapacitet.

 

2. Program 2 - Unyttjar Win API.

 

3. Program nätverk- Utnyttjar programmering över nätverk såsom internet/LAN.

 

4. Spelprogrammering - svåraste nivån, grafik i 3D miljöer unyttja Direct X eller andra kända grafik bilbiotek.

 

Steg 4 kräver lååååång erfarenhet av programmering och en hel del påhittighet (om det är ett avancerat spel). DirectX programmering är inte enkelt.

 

Ang. prog. språk så skulle jag vilja lägga till Delphi som är ett oerhört kraftigt språk. Lätt att lära sig (grunderna) och mycket snabbt. De flesta 3D-Engines stödjer Delphi. Men ska du välja C++ eller C# så föreslår jag C# eftersom .NET miljön finns endast för Windows. Det finns fler och fler tecken på att Microsoft förlorar marknadsandelar.

 

(Hurra, för en som använder både Linux och MS men som hoppas på Linux).

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehehe....förstår inte varför denna debatt handlar om C++ eller C# då det handlar om att lära sig programmera för att senare göra spel.

 

Vi konstaterade väl båda två att det bästa var att börja med det han tyckte verkade roligast eftersom han hade synpunkter på det :)

 

Men ska du välja C++ eller C# så föreslår jag C# eftersom .NET miljön finns endast för Windows. Det finns fler och fler tecken på att Microsoft förlorar marknadsandelar.

 

Antar att du menar C++ annars förklara gärna logiken i det ;)

 

Har aldrig tittat närmare på C# men den stora skillnaden är väl avsaknade av pekare eller? kanske gör det hela lättare att lära sig eller så är jag helt ute och cyklar :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du menar C++ annars förklara gärna logiken i det

 

Jag är nyss hemkommen från puben....och jag är rejält påverkad (full?). Det är väll en logik som bör hålla :).

Själklart menar jag C++.

 

Har aldrig tittat närmare på C# men den stora skillnaden är väl avsaknade av pekare eller? kanske gör det hela lättare att lära sig eller så är jag helt ute och cyklar

 

En stor nackdel kan ju vara att du måste ha .NET plattformen installerad (OBS. kan ha fel här?) för at få C Sharp att fungera.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nyss hemkommen från puben....och jag är rejält påverkad (full?). Det är väll en logik som bör hålla Skoj.

 

absolut :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, man sk ainte blanda ihop en speciell miljö med generella saker ;-)

 

Det mest elementära är att lära sig programmera. Man ska välja det som verkar enklast att komma igång med.

 

Efter det ska man göra det man tycker är roligast. Vill man poppa upp et GUI i WIndowsmiljö sk aman göra det. För att poppa upp detta GUI måste man lära sig en massa nyttigheter men eftersom man så gärna VILL göra det så sker lärandet per automatik.

 

Så här långt har man då lärt sig programmera och dessutom lärt sig att poppa upp GUIs.

 

Inte illa!

 

Och detta utan att egentligen anstränga sig, allt har ju bara varit av eget intresse ;-)

 

Nu upptäcker man säkert andra saker som behävs men det tycker jag är en mycket senare fråga.

 

Har man lärt sig socketprigrammering i C# är det gissningsvis rätt enkelt att överföra den kunskapen till C++. Olika anrop o s v visst, men samma ide.

 

Och, jösses!!!!!!!!!!!!!

 

Har man nu kommit så här långt ja då handlar inte spelprogrammering längre om C++ kontra C# utan snarare om vilken spelide man ska programmera.

 

Och då har man nått långt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...