Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Effektivt spamfilter efterlyses


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kan rekommendera SPAMfighter som används i 200+ länder. Fungerar på 99% av mitt spam utan att jag behöver konfigurera eller lägga till nytt spam själv.

 

(programmet är gratis för hemmaanvändare)

 

http://www.anti-spam.nu

 

[inlägget ändrat 2006-10-10 15:44:06 av tokyofever]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast läser man den här webbsidan i stället http://www.spamfighter.com/Lang_SV/Default.asp

så står det:

Ladda ner SPAMfighter Pro och prova det helt gratis i 30 dagar. Hemmaanvändare får därefter helt automatiskt den 100% gratis SPAMfighter Standard och företag kan fortsätta att använda SPAMfighter Pro efter att ha betalt 200,00 Skr .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kritiska frågan är ju alltid hur många seriösa mail antispam-prorammet dömer ut som skräppost. Har du varit med om detta, och (förstås) hur mycket mailar du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär nu kom jag på mina inloggningsuppgifter =).

 

Programmet är som sagt helt gratis för hemanvändare (ej företag). Jag använder det privat och i början rotade jag igenom spammappen dagligen (fick runt 100 mail/dag varav 95-98 var spam). Jag har för mig att något nyhetsbrev har hamnat i spammappen en gång så att jag fick märka det som ok mail, men på senare tid kollar jag inte ens igenom spammappen utan tömmer den direkt (pga att jag är relativt säker på att den inte tar bort något jag vill ha).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, låter ungefär som SPamAssasin. Fast den kör man på servern så man slipper att överhuvudtaget ladda ner "skiten" :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpamAssassin har jag inte provat, men känner igen namnet. Jag vet att SPAMfighter även finns som serverprogram, men har ingen egen erfarenhet av det (borde däremot fungera lika smidigt?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPamAssasin. Fast den kör man på servern så man slipper att överhuvudtaget ladda ner "skiten"

Jo, den fanns ju som förinställning i Thunderbird så det är ju trevligt. Någon som vet något om det andra alternativet där, SpamPal?

 

Dessutom kombineras det ihop med det självlärande filtret, något mer behövs inte. Med ca 2-300 spam per dag har jag kanske fått ett felplacerat mail i spamkorgen en gång i veckan och då har det enbart rört sig om nyhetsmail som jag godkänt från sajter, inget livsviktigt alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet något om det andra alternativet där, SpamPal?

 

Jag kör Spampal, jag är mycket nöjd. Man ställer in vilka publika blocklistor man vill använda, länder man vill blocka, svart- o vitlistning av epostadresser, flaggar spam på inställbart sätt. Körs som proxie dvs man tankar ner sin mail via Spampal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag märkte dock senare att inställningen SpamAssassin/SpamPal i Thunderbird enbart gäller rubriker som dessa två leverantörer klassar som spam, så det är väl en rejält nedbantad version. Dock är tillvänjningsskyddet såpass bra i T-bird att jag känner mig nöjd som det är. Men tack för infon, SpamPal låter väldigt kraftfullt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man kan köra en "liteversion" av SpamAssassin i TB? Jag använder bara SpamAssassin direkt på mailservern och den skannar då hela mailen och sorterar upp i en speciell spamkorg direkt på servern. Det är rätt nödvändigt när man är "mobil" med begränsad bandbredd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat SpamAssassin och SpamPal och jag måste säga att jag inte är övertygad =). SA lyckades jag inte installera, och SP kunde jag inte konfigurera. Jag kan tänka mig att dessa program är bra för avancerade användare som vill ha mycket inställningar, men om man bara vill få sin vanliga mail och inte tänka på resten är de inga program jag skulle rekommendera (eller använda själv hursomhelst). Eller håller ni inte med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller håller ni inte med?

Nä, verkligen inte. Jag installerade en SpamAssassin på min nya webbserver för en dryg vecka sedan och den behöver verkligen inte konfigureras alls för att fungera bra.

Som alla Bayes-baserade saker behöver den naturligtvis träning för att kunna göra en ordentlig spam/ham-klassning men det är ju inte direkt konfiguration.

 

Det vore intressant att veta vad du försökte få den att göra, det är naturligtvis helt fel sak att installera på en klient.

 

Har faktiskt inte sett något som fungerar bättre än en tränad spamassassin på servern i kombination med en tränad thunderbird på klienten. Fast jag får bara ett par hundra spam om dagen så underlaget går ju inte att jämföra med en större installation.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok problemet var nog att jag inte tillhör målgruppen =). Det var inte konfigurationen på SA som var problemet utan installationen, jag hittade ingen exe-fil och något annat förstår jag mig inte på att installera. Plus att det var på en klient som jag försökte att installera den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig behövt installera SA, det finns förinstallerat och jag går bara in i min CPanel och aktiverar det på de webhotellskonton jag skapar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ens en windowsversion?

Ja.

SpamAssassin som produkt är ju perl-baserad så den är inte speciellt OS-beroende och om man kollar i Wikin så finns en hel del texter både om att sätta upp en ur-SA i Windows men också om vilka alternativ som finns.

Det finns rätt många produkter som är byggda runt SA i syfte att köras på Windows, både som server och klient.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...