Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win XP installation hittar inte S-ATA-hårddisken


Arzenik

Rekommendera Poster

Hej!

Sitter med en ny dator med ASUS A8V moderkort och 120 GB S-ATA-hårddisk..När jag drar igång installationen för XP kör intallationen igenom det vanliga med datorkonfig osv tillls jag trycker på Retur för att börja installationen.MEN då finns ingen hårddisk installerad ! Den finns med i BIOS och räknas upp bland hårddiskarna under uppstart.

Nån som har nåt tips??

 

Arzénik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klassiker..

Sök i forumet och du hittar massor av trådar om detta.

här är en..

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=610783#610812

 

 

Grejer är att trycka F6 i början på installationen för att ladda in S-ata drivrutinen från diskett.

/Mats

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-29 07:05:36 av va då?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar

men problemet kvarstår. Måste man alltså ha två daorer på gång för att få igång en dator med S-ATA-diskar? En separat för att skapa en diskett på ?

Och var finner man drivrutinerna till S-ATA-disken? Har tryckt F6 under installationsstarten men har inte nån diskett att stoppa i när installationen uppmanar till det. Har en Samsung S-ATA-disk

Tacksam för svar.

Arzénik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om det inte följde med ngn drivare till själva hårddisken, så ska den finnas på medföfjande CD till moderkortet. Sök där eller i manualen efter SATA osv

Annars sök på Samsungs site.

Du kan alltså behöva kopiera över filer till en diskett och sedan ladda in dessa vid lämpligt tillfälle.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tryckt F6 i inledningen av installationen, stoppat i disketten och tryckt S på uppmaning. Driivrutinen för SATA XP läses in men jag har fortfarande inte nån hårddisk i slutet på installationsuppstarten Håller på att bryta ihop. Förra installationen på min egen dator med SATA-diskar funkade perfekt utan krångel med disketter. Har ett Chaintech mk i burken. Men den nya som jag håller på med nu har ett ASUS mk. Ska ju oxå vara bra! MEN det finns ingen dokumentation i manualen ang installation av xp med en SATA-hd. Har hittat några tips på nätet men inget som får igång datorn.

TAck för ditt svar i alla fall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för länken.

Men det hjälpte inte vid första försöket. Hur har du stält in bios och var har du anslutit din sata-disk? På mitt kort finns 4 sata-anslutningar, två för raid och två "vanliga".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt kort finns 4 sata-anslutningar, två för raid och två "vanliga".

Koppla till "vanlig". Sett denna tråd med SATA-problem och ASUS moderkort:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=669189#669259

 

Hur ser det ut i boot-menyn i BIOS, finns något med SCSI Onboard boot device, eller något liknande, med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Har kollat tråden Du hänvisade till. Verkar som att man måste stoppa i en PATA-disk och installera XP på den först för att få SATA-disken att funka. Ovanligt klumpigt, i så fall.

Det finns ingen hänvisning till SCSI-enheter i bootmenyn, bara till RAID.

I manualen till kortet, ASUS A8V deluxe, finns ingen klar redogörelse för hur man kopplar in en SATA-disk och installerar XP på den. Däremot finns RAID med två eller flera HD beskrivet på många sidor. MAn inbillar sej att rätt många sitter med en disk till att börja med. ASUS supportforum på nätet är rena skämtet. För att ställa en fråga ang moderkort måste man beskriva sin dator ner till sista skruven ungefär. Klart att man slipper en massa irriterande frågor där.

Inte speciellt impad av ASUS faktiskt.

Har byggt minst 100 datorer genom åren och inte stött på nåt så här omöjligt hittills.

Antagligen är det nån simpel lösning på problemet men hur hittar man den lösningen??

 

Arzénik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag har 2 sata i Raid 0 kopplade direkt på moderkortet , 4 vanliga ATA diskar i min dator.

Jag sparade ned filerna som jag hänvisade till förut och vid installationen så tryck ned att du vill installera andra drivrutiner (F6 ) tror jag . Stoppa in diskett 1 och följ jnstruktionerna. Boota om och välj sedan raid verktyget direkt efter start (F4) har jag för mig,sedan om så tror jag du ska lyckas.

 

[inlägget ändrat 2005-01-30 21:51:50 av Ronny K]

[inlägget ändrat 2005-01-30 21:53:42 av Ronny K]

[inlägget ändrat 2005-01-30 21:54:04 av Ronny K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Maratonman!!

Chovy saved my day -:))

Det var som jag trodde: smpelt.

Varför har ASUS inte fattat detta och skrivit ut det klart i User Guide??

Nu funkar allt som det ska.:thumbsup::thumbsup:

 

Arzénik Insjön

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...