Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Abit BE6-2 - rena skiten?


Jmn.nu

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har moderkortet Abit Be-6.. när jag bootar datorn så låter den som en ambulans.. och jag kan inte förså vad det är för fel. Nåt tips? Jag har ofrånkomligt en Bluescreen och hela skiten hänger sig. Jag har provat att installera om windows.

 

Vad kan vara feL?testat nästan allt.. ta i och ur kort, byta plats på minnet osv... jag har en PIII 600 på.. Grejen är att man kan ju dra ur speakern, och då startar datorn som vanligt. Men det är ändå något skit, för när man t ex spelat en stund, så blir det

 

mvh

JM Normann

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Dra upp "CPU-temperature warning" (eller liknande..)

på max (i BIOS'en såklart...).

En bug i din BIOS-version gör att den tolkar värdena från P3'or fel.

Ett annat alternativ är att flasha BIOS'en , men om du inte vet hur så låt hellre bli.

 

BE6-2 är inte skräp, snarare bland de bättre moderkorten någonsin tillverkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Tack för hjälpen! Det har verkat som ett överhettningsfel, men jag har inte fattat hur.. Nu faller bitarna på plats.. BIOS hänger hela datorn när den TROR att tempen blir för hög. Det värsta av allt är att jag tror att jag har glömt att sätta på temp-sladden (för det väl det det är?) som följde med kortet. Vet du var/hur den ska sättas fast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Nej, det är den interna P3-temp sensorn som läses av fel.

Den externa kontakten sitter alldeles under grafikkortet, vid början av AGP-platsen.

Jag brukar bli tvingen att ta ur grafikkortet för att få dit den.

 

Och öka "CPU shutdown temp." när du ändå håller på.

Men se för guds skull till att CPU-fläkten verkligen fungerar ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...