Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskettstationen fungerar inte


sungam

Rekommendera Poster

Jag har precis bytt från win98SE till XP och plötsligt fungerar allt som förut krånglade (nätverkskort och ljudkort). Men nu fungerar inte diskettstationen! Den fungerade på win98 och den fungerar på en annan dator jag kopplade in den på (win2000). Här dyker den inte ens upp på listan över "Lista med flyttbara lagringsmedia".

Om jag vänder på kontakten så börjar den gröna dioden lysa (som när den söker data på diskett) och fortsätter lysa tills jag drar ut kontakten igen. Med kontakten åt andra hållet lyser den inte alls. (kontakten = c:a 4cm bred och ½cm hög med en massa 4kantiga hål i som jag inte vet vad den heter).

I Drivers mappen finns filen flpydisk.sys.

Sony har gjort diskettstationen.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få. Mycket irriterande litet fel är det!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vänder på kontakten så börjar den gröna dioden lysa

 

 

Vänder du den vid moderkortet eller vid floppy disk enheten, ligger den röda kanten på kabeln mot siffran 1 på floppy kontrollern på moderkortet.

Om gröna lampan lyser oavbrutet så är kabeln felvänd.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att installera den via kontrollpanelen (lägg till ny hårdvara)? Och - hos mig heter drivaren "fdc.sys", kolla att den finns i Driversmappen...

En annan variant - leta upp filen "flpydisk.inf" i C:\WINDOWS\inf, högerklicka på den och välj "Installera".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fdc.sys finns oxå. Däremot finns ingen inf-mapp under windowskatalogen och alltså ingen flpydisk.inf heller. Jag har försökt att lägga till ny maskinvara oxå. När jag kommer till sidan "Välj maskinvarutyp i listan" så vet jag inte vad jag ska välja. "Bandstation" är det närmaste jag kan tänka mig.

 

Åså kör man fast igen :-(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt enhetshanteraren fungerar standarddiskettstyrenheten utmärkt. Det finns ingen bättre drivrutin att hämta enligt densammet. Vad den inte förstår är att enheten inte fungerar allt. Var kan jag på tag på en .inf fil att instllera med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivera "Visa dolda filer och mappar" så ska du hitta .inf i Windows.

Utforskaren -> Verktyg -> Mappalternativ -> Visning.

Annars får du be någon skicka den till dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schysst! Där fanns både flpydisk.inf och fdc.inf. Men vad ska jag göra med dem? De visar ju bara obegripliga text.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där fanns både flpydisk.inf och fdc.inf. Men vad ska jag göra med dem?

En annan variant - leta upp filen "flpydisk.inf" i C:\WINDOWS\inf, högerklicka på den och välj "Installera".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag skulle besvara den ursprungliga frågan själv. Det jag gjorde för att tillslut lösa problemet var att gå in i BIOS (dvs tryck på del vid uppstart) och ändra inställningen från none till 3,5'' diskdrive. Sen skötte XP allt själv vid uppstart. Varför det var så från första början är för mig okänt. Operativsystemet installerades av butik vid en service.

 

(tack Anders för hjälpen)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...