Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser


tommymichael

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt ett WLAN PCI-kort och en Samsung (TSST) DVD-RW till datorn. Bägge funkar bra, men något av dem har skapat en oönskad bieffekt:

 

När jag ska installera nåt med CD/DVD så låser sig datorn totalt efter en minut ca. under installationen, och då är det bara att hålla in knappen och starta om. När datorn startar igen så säger den att hårddisken måste inkonsekvenskontrolleras.

 

Jag har provat att stänga av en och en av processerna i Autostart under MSCONFIG men utan resultat. Normal CPU-temp under tiden. Firmware uppgraderad på DVD-RW och det finns ingen nyare BIOS till moderkortet.

Någon som vet vad som kan vara fel, eller har jättebra tips på felsökningsmetoder och kanske till och med LOGGAR så man ser vilken process som orsakar att det "skiter sig"?

 

Datorspec:

 

Moderkort: Chaintech 7VIL1 LAN

CPU: Athlon XP 2200+

Hårddisk C: Samung SP1614N, 160GB

Hårddisk D: Maxtor 32049H2, 20GB

DVD: Samsung SD-616Q

DVD-RW: TSST TS-H552B Firmware TS06

Grafikkort: MSI StarForce GeForce FX 5200 128MB DDR

 

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
När jag ska installera nåt med CD/DVD så låser sig datorn totalt efter en minut ca. under installationen, och då är det bara att hålla in knappen och starta om. När datorn startar igen så säger den att hårddisken måste inkonsekvenskontrolleras.

 

Låter som om det vore något vajsing med någon av dina hårddiskar.

 

Felsök med något program från hårddisktillverkarens hemsida.

 

Annars kan du bränna ned ISO:n till den här felsökningsCD:n.

 

http://www.ultimatebootcd.com

 

Där finns allehanda verktyg för diverse hårddiskar att testa.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provar att ladda hem UBCD, och testar.

 

Det du sa om hårddisken hade jag trott om det alltid hade varit så, det skumma är att om jag hade lagt om XP och installerat det kort efter att XP-installationen hade varit klar så hade jag lyckats. Jag tror nästan att det är någon fil eller SP2 som bråkar med mig. Tack för tipset iaf. Jag ska kolla hårddiskarna, om om du eller någon annan har något tips så länge så provar jag gärna det med.

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat hårddisken, och inget var fel.

 

Alltså återstår felet (antagligen) av någon process eller program som bråkar i bakgrunden.

 

Behöver alltså FORTFARANDE hjälp om det finns någon vänlig själ därute.

 

Glömde förresten nämna (för vad det är värt) att jag har 512MB DDR minne, och att samtliga komponenter är ett halvår gamla med undantag av DVD-brännaren som är sproilans.

 

 

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gee, tack för tipset. Jag anade att nåt sånt skulle komma...

 

Ett till sånt torrt skämt så kastar jag mig på spåret framför tåget i ren depression...

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara nätagget. Min dator låste sig lite då och då pga att nätagget var trasgit (trots att det var precis nyköpt). Lånade en poalres nätagg och datorn gick som en klocka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju testa! Jag antar att man inte vet säkert förrän man provat att byta... Det skumma om det skulle vara det är bara att datorn faktiskt funkar bra i början (när man precis installerat XP) men när man har uppdaterat allting på Windows Update så är det någonting som börjar skita sig. Och brännaren verkar funka kanon.

Med den gamla brännaren gick allt klockrent också.

 

Exempelvis så gick det bra att installera Office kort efter att jag hade lagt in XP på nytt, skulle jag testa att göra samma sak nu så skulle datorn låsa sig.

 

Verkar som om datorn låser sig också när man kör FlashFXP mot en XBOX. Någon som ser något samband?

 

Någon som vet någon fil/process som används både vid CD/DVD--installationer och FTP-sessioner?

 

Alla tips är välkomna!

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skumma om det skulle vara det är bara att datorn faktiskt funkar bra i början (när man precis installerat XP) men när man har uppdaterat allting på Windows Update så är det någonting som börjar skita sig.

Har du någon brandvägg när du kopplar upp dig mot Internet? För om man installerar XP utan SP2 och inte aktiverar den inbyggda brandväggen eller inte installerar en brandvägg innan man ansluter till Internet så har man med mycket stor sannolikhet otrevligheter inne i datorn på 10 minuter. Om det skulle vara så, så kan du få hjälp att rensa din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, kör brandvägg.

 

Med otrevligheter misstänker jag att du menar bl.a. Blaster eller Sasser?

Eller har jag fel?

 

Jag brukar vara snabb efter installation att aktivera brandväggen i XP + att jag har en inbyggd i WLAN-routern. Vet iofs inte hur mycket den skyddar.

 

Kör Panda Antivirus Titanium 2004 på datorn som brukar vara kanon på att upptäcka om allt inte står rätt till.

 

Personligen så misstänker jag någon form av mjukvarukrock, men visst är jag öppen för förslag.

Jag hade kört AdAware och/eller SPyBot-Search and Destroy om jag hade misstänkt att jag hade någon form av spyware, men jag använder inte oseriös mjukvara i datorn och installationen är ju faktiskt fräsch.

 

Hur föreslår du att jag rensar datorn på bästa sätt?

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med otrevligheter menar jag virus, maskar, trojaner, spionprogram mm dvs allt som man inte vill ha. I just det fallet allt som tar sig in på en dator med opatchad XP och utan brandvägg. Men du tycks ju inte ha varit uppkopplad utan brandvägg, så då ska ju inte det vara något problem. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tycka det, men problem finns ju =/ tyvärr.

Är en mm nu från att ge upp på min egen envishet och lämna in den för koll på ett företag - 350 pix som fast belopp för att få det åtgärdat är ju inte så farligt mycket.

 

Lämnar nog in den imorgon om jag inte löst problemet tills dess.

 

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det ;)

Om engelska är ok för dig så finns det ett Flashfxp-forum här:

http://forum.flashfxp.com/

eftersom du hade just problem när du använde det.

 

Om du avinstallerar någon av hårdvaran som du fick problem efter (WLAN och DVD-RW) upphör då problemet med Flashfxp?

 

minnestest?

http://memtest86.com/

Långsökt men för säkerhets skull.

Samma sak med Ad-aware, spybot, Trend micros online-skanning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du.

Kanske har du redan lämnat in datorn. Och vem vet kanske kan den bli i ordning. I så fall kan du väl tipsa mig om felet. Jag har försökt att köra DVD-rw på min dator i fyra månader! Jag har provat 5 olika maskiner, men det fungerar inte. Datorn kan inte starta ibland, den fryser när man sätter i skivor, hänger sig uder installationer och bränningar m.m

Inga åtgärder av mig eller datafirmor ej heller tillverkare av moderkort, processor, brännare m.m. har hjälpt. Nu kör jag med min gamla CD-rw och den funkar perfekt!

 

Mvh Janne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FlashFXP-forumet har jag kollat på i andra ärenden förut och brukar vara en bra resurs, dock inte i det här fallet, men tack iaf tjejen!

 

Hårdvaran har jag inte avinstallerat än, men det kommer att bli nästa steg. Vore trist om jag blev tvungen att kompromissa.

Kanske är SP2 som orsakar allt krångel?

 

Länken om minnestest funkade inte för mig tyvärr (sidan kan ej hittas).

 

Snart blir det uppgradering av moderkort medelst stor slägga...!

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken om minnestest funkade inte för mig tyvärr (sidan kan ej hittas).

Funkar för mig nu, men du kanske behöver skriva in www. före memtest86.

Jag har inga fler ideer i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade den inlämnad - det var processorfläkten som var felmonterad och som gjorde att processorn inte fick tillräcklig kylning vid sina toppar och därför låste den systemet enligt servicefirmans åtgärdsbeskrivning.

 

Nu ska det vara åtgärdat och det känns jätteskönt om det verkligen är så. Det kändes lite som att vara liten på julafton och det var otroligt skönt när jag hörde att den var klar, ungefär som "wow, den gick faktiskt att laga - vilket flyt"

 

Tack iaf för all hjälp Cecilia!

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Processorer, moderkort & minnen

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Janne!

 

Hade den inlämnad - det var processorfläkten som var felmonterad och som gjorde att processorn inte fick tillräcklig kylning vid sina toppar och därför låste den systemet, enligt servicefirmans åtgärdsbeskrivning.

 

Nu ska det vara åtgärdat och det känns jätteskönt om det verkligen är så. Det kändes lite som att vara liten på julafton och det var otroligt skönt när jag hörde att den var klar, ungefär som "wow, den gick faktiskt att laga - vilket flyt".

 

Vart lite nedstämd när jag hörde om ditt problem, lider med dig och hoppas att det ordnar sig och att du kanske har den turen att ha det felet som jag har isf. Fick lite "bad mojo" där när du berättade att du hade samma fel. Tänkte att "jävlar, nu åker jag på att köpa burk" eller snarare nya komponenter, för den här har jag pusslat ihop själv. Oh well, antar att jag måste bli bättre på processorfläktar =)

 

Lycka till Janne, hoppas det fixar sig för dig!

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Jo allt började med en trasig processor som inte fick kylning.

Den bytte omgående men i mitt fall fortsatte problemen.

Det verkar kunna vara en konflikt mellan moderkortet och grafikkortet enligt vissa, men hur det kan spela någon roll om jag har CD-rw eller DVD-rw i maskinen är märkligt.

Kul att det löste sig för dig.

 

Mvh Janne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...