Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rengöring av Epson 700 Photo


bba

Rekommendera Poster

Är det någon som har någon erfarenhet eller instruktion på hur man rengör en Epson Photo 700.

Den har tappat en del färger.

Endera har den torkat ihop pga att den stått några veckor, eller också beror det på att jag satte i en Biltemapatron.

Jag har nu köpt en orginalpatron, men det blir ingen skillnad.

Kanske lika bra att köpa en ny, men jag vill åtminstone testa först om den går att laga själv, lämna in den är ju ingen idé.

 

PS. Nån som har nån känsla för hur den står sig i jämförelse med en ny lågprisskrivare eller alltiettskrivare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du vad du har för operativ,men om du har XP gå in

i kontrollpanelen,välj skrivare och fax ,högerklicka på skrivaren

och sedan på egenskaper,välj Underhåll och läs instruktionen.

I annat fall gå in på http://www.epson.se och kolla deras tekniska

supportsidor. Eller ring supporten på 077-140 01 34

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-22 22:53:00 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just vad gäller bläckstråleskrivare för personligt/hemmabruk finns två teknologier för bläckpatroner och skrivarhuvud. Skrivarhuvud är den delen som fördelar bläcket på papperet.

 

Den första är att bläckpatronen är bara en behållare. Hit hör de flesta Epson bl.a. Själva skrivarhuvudet sitter fastmonterat i skrivaren och kan inte bytas av använadaren. Det här gör billiga patroner, men nackdelen är att det i princip aldrig lönar sig att byta skrivarhuvuden och/eller rengöra skrivaren.

 

Den andra varianten är att skrivarhuvudet sitter i bläckpatronen. HP:s bläsktrålar bruakr ha denna läsning. Detta gör så att patronen blir dyrare, men igengäld byter man skrivarhuvud när man byter patron.

 

Men det finns bläckstråleskrivare som har separata bläckbehållare och skrivarhuvuden där man som kund kan byta bägge delarna.

 

Vad vill jag då säga med det här? Jo, att om du nyss bytt patron och det inte hjälper i din Epson så är det stor risk att det har torkat i just skrivarhuvudet. Svårt att göra rent och brukar sällan bli bra.

Det finns också, som regel, en liten pump som ser till att suga rent och suga fram bläck i skrivarhuvudet. Om denna inte fungerar som dsn skall brukar det heller inte vara någon mening att laga skrivaren.

 

Jag brukar jämföra med nypris på en skrivare som idag inte är många hundringar. Och då har du en ny skrivare med garanti.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

Verkar som om det är dags att köpa ny skrivare.

Då är ju frågan vad man ska köpa? Öppnar en ny tråd för detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...