Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att skicka med Outlook!


Verisa

Rekommendera Poster

Hej! Har nydligen formaterat och intallerat om en dator åt en släkting. För enkelhetens skull så har jag kopplat dennes e-mail (home.se) till outlook express. Har kollat alla inställningar enligt de råd som finns på "home.se" men får ändå ett felmedelande när jag försöker skicka, ta emot är inga problem. Felmedelandet handlar bla om port 25... Har kollat i zonealarm (en brandvägg som jag själv dock inte använder och därför har bristande kunskaper om) och där står det att outlook express är ett tillåtet program.

 

Någon som vet vad det kan bero på?

MVH Maximuz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Port 25 är vad man anvönder för att skicka mail.

 

Många ISP:er spärrar den porten.

 

Vad man får göra då är att använda den mailserver som ens ISP tillhandahåller. Vilken ISP är det fråga om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ISP? är det internet leverantör? I så fall är det telia!

Låter i och för sig logist eftersom jag har starkt för mig att jag testade hemma att skicka (använder tiscali) och att det då fungerade. Men varför spärras bara port 25 och inte port 110(eller vilken det nu är som används för utgående mail). Kan man inte gå runt detta på något vis?

[inlägget ändrat 2005-01-22 11:49:00 av Maximuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad kommer det då stå under "avsändare" hos motagaren då? Kommer telia.com adressen att synas eller hur funkar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du måsta bara sända från en dator ansluten till Telias nät.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, om du kopplar upp genom telia så ska det fungera eftersom de håller reda på sina ip addresser.

 

Om du kopplar upp genom home.se så bör det funka utan några problem att både skcika och ta emot genom dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! ursäkta om jag är lite trög men detta var något nytt för mig. Men det skall alltså bara vara att ändra utgående server till ex "smtp.telia.com"...

 

Någon som vet vad telia har för "adress" till sin smtp server? har kollat men inte lyckats hitta det

 

Och stort tack på förhand...

 

[inlägget ändrat 2005-01-22 22:24:00 av Maximuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgående mailserver är väl, som redan sagts, smtprelay1.telia.com.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...