Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Excel


swchef

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag använder Excel 2003 och har ett problem. Måste tillägga att jag är newbee!

 

I kolumn A1 till A562 har jag produkter i kolumn B1 till B562 produkternas priser. Det jag vill göra är att i kolumn D1 skriva in en formel som gör att när jag skriver produktens namn söker upp produkten (lite som Redigera/Sök funktionen i Excl)l och infogar priset i kolumn E1.

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letarad (Vlookup) låter som din formel.

 

=LETARAD(D1;A:B;2;FALSKT)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-20 14:53:01 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I E1 skriver du formeln:

=LETARAD(D1;$A$1:$B$562;2;FALSKT)

 

Du kan även titta på data->filter->automatiskt filter

 

***Tillägg***********************

Hunnffff. Eforum behöver en funktion som säger till om någon annan har hunnit svara....

[inlägget ändrat 2005-01-20 14:07:30 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK tack för hjälpen men nu har jag stött på problem igen.

 

IOF så har jag testat med pivottabell och jag har lyckats men jag är inte nöjd med resultatet med pivot måste jag gå igenom alla 562 produkterna för att sedan markera de produkter jag vill ha och på så sätt skapa en lista. Det är alldeles för tidskrävande.

 

Jag skriver =LETARAD(D1;A:B;2;FALSKT) har testat med =LETARAD(D1;$A$1:$B$562;2;FALSKT) men jag får antingen värdefel eller saknas i rutan har försökt med att kolla vad det kan vara med hjälp av Excels hjälp filer men jag blir bara mer konfunderad. Jag fattar inte vad som är problemet??

 

Behöver lite hjälp

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdefel beror nog på att Letarad, inom sökområde eller sökvärdeområde, finner en cell med värdet Värdefel.

#Saknas beror på att det exakta värdet du sökte efter ej hittats.

 

Testa Letarad på en mindre tabell och se hur den fungerar så ska du se att du löser det. Finns även systerfunktioner till Letarad, tänker främst på Passa, som kan lite mer än Letarad.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Låter som LETARAD inte får någon träff i kolumn A. Argumentet FALSKT kräver en exakt träff, medan SANT letar upp det första värdet i A som är närmast.

Är det text eller siffror i A? Om det är text kan det finnas osynliga mellanslag eller liknande, vilket inte är ovanligt om datan är importerad på något sätt.

 

Om det är unika poster i kolumn A kan du markera D1 och välja Data -> Validering. I den följande dialogen kan du specificera tillåten inmatning till "Lista" och där ange kolumn A. Genom detta får du en rullgardinsmeny med posterna i kolumn A när du markerar D1.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen funkar det

 

men nu har jag en annan fråga.

I kolunm E har jag skrivit formeln =LETARAD(D3;Blad1!A:B;2;SANT)

Koumn E kommer prisuppgiften fram när jag skriver produktens namn.

 

I kolumn C skriver jag antal. Jag har mutiplicerat priset med antalet och sedan summerat. Men det är då jag stöter på problem igen.

Det ända som visas är SAKNAS för jag har tagit med i summeringen alla rader som ska summeras även om det inte finns några priser.

Och eftersom LEARAD formeln visar SAKNAS där det inte finns några produkter inskrivna så visas SAKNAS i summeringen.

Vad kan jag göra för att visa bara siffror i summeringen?

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, lite svårt att se framför mig vad du egentligen menar.

 

Men, för att ta bort #Saknas behöver du en om-sats som helt enkelet ersätter #Saknad med värdet 0 eller vad du önskar.

 

OM(ÄRFEL(E3);0;E3)

returnerar värdet i E3 om det är ett värde annars värdet 0.

 

Löser detta ditt problem?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill tacka livet som har gett mig så mycket

 

Nja kanske inte livet men alla som har hjälpt mig med denna uppgift

 

Tusen tack

[inlägget ändrat 2005-01-23 01:23:11 av swchef]

[inlägget ändrat 2005-01-23 01:35:37 av swchef]

669197_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, du blev av med den #Saknad som syns i bilden?

 

Finns två sätt att fixa det.

1: Om-sats som visats ovan

2: Villkorsformatering. Sätt om cellvärde Ärfel så ska texten vara vit och du ser helt enkelt inte #Saknas...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

ooops ooops oops, undrar om det går att posta inlägg idag oops oops oooops

mmh, försöker med IE istället...

då gick det...

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-23 13:40:03 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...