Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya gåvoreglerna


lillen_009

Rekommendera Poster

F.r.o.m. 1/1-05 togs ju gåvoskatten bort. någon som har bra kolla på hur den nya ska tolkas? Jag har lite problem med att jag tjänat för mycket så att CSN kommer att sno tillbaka mitt bidrag och jag har någon mer inkomst under våren. Om vi säger att jag ger min bror en fond som är värd 130.000 som jag köpte för 100.000, han säljer den och då får han en reavinst på 30.000 som beskattas med 30%. Sedan för han tillbaka 121.000 till mig. Då har jag inte haft någon inkomst av kapital (för CSN tar väl inte hänsyn till erhållna gåvor) och då borde väl inte CSN kunna säga något. Men bryter man mot lagen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.r.o.m. 1/1-05 togs ju gåvoskatten bort

 

Jag kan ha fel, men var det inte bara arvsskatten de slopade...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag inte haft någon inkomst av kapital (för CSN tar väl inte hänsyn till erhållna gåvor) och då borde väl inte CSN kunna säga något.

Nu är jag förvisso snart fri från allt vad CSN heter men bryr sig CSN om det? Jag trodde de gick på deklarerad inkomst av tjänst och den minskar väl inte för det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh? Om din bror säljer av fonden, och sedan ger tillbaka pengarna till dig så minskar inte det den inkomst som du hade under föregående år (eller innevarande år). Du kan alltså inte sänka din taxerade inkomst genom att realisera vinster.

 

Om du däremot har något som du gjort en förlust på, t.ex. en fond som sjunkit i värde, så kan du sälja den och därmed kvitta din förlust mot tidigare vinst. Observera dock att man inte kan kvitta fullt ut mellan inkomst av tjänst och inkomst av kapital. Har för mig att man bara får räkna av 30% av kapitalförlusten, men kan ha fel.

 

Dessutom tror jag inte, om nu inte CSN räknar ihop inkomst annorlunda än Skatteverket, att du kan sänka din taxerade inkomst för hösten genom att realisera vinster på våren. Detta eftersom taxeringsåret går från januari-december. Det du gör i år kan alltså inte påverka föregående års taxerade inkomst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh?

eh? på dig själv :)

 

citerar mig själv i första inlägget:

 

och jag har någon mer inkomst under våren

 

jag är alltså inte ute efter att sänka min beskattningsbara inkomst, utan vill undvika att höja den.

 

 

Vet inte om jag uttryckt mig klumpigt, men jag har inte tagit upp hösten alls i min fråga. Den berör enbart våren och har inget med hela taxerings- eller kalenderåret att göra.

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 17:14:39 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allright, men eftersom du skrev:

[...] att jag tjänat för mycket [...]

fanns det ju inte så mycket att välja på, annat än att du tjänat det under hösten (om du nu inte lyckats tjäna över CSN-gränsen sedan nyår, vilket verkar vara mindre sannolikt).

 

Om du vill undvika att höja din inkomst så ska du väl inte sälja någon fond alls. Innan du har realiserat vinsten räknas den ju inte in i ditt underlag. Låt den bara vara.

 

Om du nu ändå vill sälja fonden för att få ut pengarna till något ändamål så kan du stöta på patrull iallafall, eftersom den transaktionen som du föreslår utgör ett ganska uppenbart försök att sänka din taxerade inkomst. Om Skatteverket tittar på den kommer de, m.h.a. genomsyn, sätta upp din taxerade inkomst i motsvarande mån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du nu inte lyckats tjäna över CSN-gränsen sedan nyår, vilket verkar vara mindre sannolikt

 

jo, det är det jag har. ett par transkationer med finansiella medel + att jag jobbade över jul gör att jag inte kan obba något mer under hela våren. Därmed formuleringen "tjänat för mycket".

 

eftersom den transaktionen som du föreslår utgör ett ganska uppenbart försök att sänka din taxerade inkomst. Om Skatteverket tittar på den kommer de, m.h.a. genomsyn, sätta upp din taxerade inkomst i motsvarande mån.

 

Jo, det var det min fråga gällde. Skatt betalas ju fullt ut av min bror och skatteverket får in lika mycket pengar som de borde/ska och därmed är det väl inte några problem med dem, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...