Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring av film videokamera-data


mackan78

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en fråga som ingen verkar kunna hjälpa mig med. Jag försöker överföra film från min videokamera till min dator. problemet är att skärpan blir dålig. När jag kopplar den direkt till tv:n blir d dock bra. Saknar jag någon codec??? Använder windows XP o programmet "pinnacle studio 9". Har även firewire-kabel o firewire-kort. Är d bara att acceptera att skärpan blir sämre på datorn, jag menar jag har ju ändå en digital videokamera, samsun vp-d75. Har provat spara den i olika format svcd, mpeg, avi men d hjälper inte. Har ni något tips på vad jag kan göra för att lösa mitt problem, vore otroligt tacksam för alla tips. Tack på förhand. /Mvh Marko Korkala

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde du FireWire när du kopierade filmen från kamera till dator?

 

Blev det AVI-filer som resultat av kopieringen (och inte mpg eller nåt annat)?

 

När du tittar på bilden på datorn ska den vara 720x576 pixlar stor.

 

Titta på den med Media Player, blir det nån skillnad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

upplösningen på min skärm är för tillfället 1024x768. Vet inte var jag ska kolla uppgifterna till min videokamera, den har iaf 800 000 pixlar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde firewire sladden vid överföringen. Jag provade att spara den i olika format, mpeg, avi, svcd. När jag då bränner ner mitt filmprojekt, ska d då verkligen bli lika dålig bild på min tv bara pga av upplösningen på min dataskärm.

 

[inlägget ändrat 2005-01-18 12:46:05 av mackan78]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du testa Movie Maker istället?

 

Resultatet ska vara en AVI-fil. Allt annat är omkomprimerade varianter av filmen och kan i princip se hur dåliga ut som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att jag när jag kopierar filmen till datorn så bör den sparas som en avi-fil o inget annat. Upplösningen på skärmen påverkar inte resultatet på det jag sedan bränner. Jag menar vid fel upplösning som ger dålig bild behöver inte betyda att d blir dålig bild när jag sedan bränner den o ser på min tv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att jag när jag kopierar filmen till datorn så bör den sparas som en avi-fil o inget annat.

 

Ja!

 

Om du sparar som AVI-fil och sen tittar på den med MediaPlayer, hur blir det då? Eftersom du har 1024x768 på skärmen bör bilden ta upp nästan hela skärmen.

 

Hmmmm, exakt HUR dålig tycker du bilden blir på skärmen? Om du sitter på normalt TV-tittaravstånd, hur ser det ut då? Man sitter ju vanligtvis inte 1/2 meter ifrån TV:n :)

 

Eftersom TV-bilden är "interlacad" så kan bilden se lite konstig ut på datorn - varannan linje ligger lite "snett" i förhållande till linjerna ovanför och under. Det kanske kan uppfattas som om skärpan är dålig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har provat att flytta mig längre bak men d är dålig kvalité. Jag har provat att bränna den, titta på tv:n, kopplat i videokameran till tv:n o jämfört. D är dålig bild, förstår inte. Men jag är inte säker på vilket format den sparas i jag är på jobbet nu så d är något jag får kolla upp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem, felet för min del var att jag hade fel "framerate"

29.97 använde jag först, men det är NTSC. PAL har 25 fps.

Fast jag har en analog videokamera. har aldrig använt digital.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...