Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skadad fil hal.dll


marcoal

Rekommendera Poster

Hej, någon som kanske vet...

 

Kan plötsligt inte starta min dator "filen hal.dll saknas eller är skadad" Tänkte att jag skulle försöka reparera med hjälp av xp-skivan men går icke, c: partitionen där xp är installerat verkar vara tom så xp vill formatera om den. Men d: partitionen är intakt.

Jag inser att jag kanske måste formatera om den och nyinstallera, men vill gärna komma åt några filer först... något tips????

 

Marc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hal.dll är det program (eller del av operativsystemet) som håller koll på hårdvaran. HAL står för Hardware Abstraction Layer och det r via den som all trafik mellan operativsystemet måste passera å jag förstår om du har problem. Ett tips gripet rakt ur luften kan vara att montera din disk som "slave" i en annan dator och se om du kommer åt något då.

Jag har själv aldrig drabbats av något liknande så jag har ingen beprövad lösning. Kanske någon annan vet hur man ska göra.

 

--/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till WindowsXP

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Jag fick en gång exakt samma meddelande som du angående filen hal.dll.

Jag skapade då en sådan diskett som jag skriver om här

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=659629#659681

 

Då startade datorn. När jag sedan tittade på min boot.ini på hårddisken, så såg jag att den var felaktig. Den angav fel partition för Win XP och på grund av detta så hittades ej hal.dll.

 

Inte alls säkert det hjälper, men skadar ju inte att prova.

 

ha de

Amos

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-13 23:54:06 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen... har provat tipsen men fungerar inte.

Får nog prova att koppla in hårdisken på en fungerande dator för att försöka komma åt den.

Återkommer

 

Tack än en gång...

Marco

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej alla

Har läst igenom de flesta alternativ man kan finna på webben och även här, och för mig som inte är så kunnig inom sånt är så blev jag mest bara förvirrad över vad som fungerar och vad som inte gör det.

 

"skadad hal.dll" bla bla bla.. som det nu stod när man precis hade formaterat om HD kom upp som för de flesta andra här.

 

Kan inte påstå att jag har testat alla alternativ förslås av folk här men av någon anledning så tänkte jag testa att boota med foppyn utan en diskettstation i, och eftersom jag inte har någon sådan i min burk längre så låter det förbannat korkat kanske men blev väldigt chockad över resultatet, jag kom vidare i min lilla process.... kan nog höra av mig ifall allt kommer funka senare eller ifall skärmen bara lurar mina oskyldiga ögon..

 

[inlägget ändrat 2006-11-06 20:48:04 av Nikkalinen]

[inlägget ändrat 2006-11-06 20:51:03 av Nikkalinen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Du kan försöka med att plugga in hårddisken i en annan dator (ev via en USB-adapter, t.ex. UNITEK USB 2.0 IDE/SATA adapter:thumbsup:) och kolla om du saknar filen boot.ini i c:\.

Jag hade nyligen samma felmeddelande och gjorde så:

http://jannelund.blogspot.com/2009/01/haldll-saknas-eller-ar-skadad.html

 

[inlägget ändrat 2009-02-01 01:28:12 av luyang]

[inlägget ändrat 2009-02-01 01:29:18 av luyang]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...