Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS virusborttagare - vad tycker ni?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Ikväll skickade MS ut sin version på virusborttagare via WindowsUpdate bland tre viktiga uppdateringar.

 

Hämtade hem de tre viktiga uppdateringarna vid niotiden ikväll, men inte MS virusborttagare. Är lite misstänksam och sedan finns det redan kompetenta borttagningsprogram, som finns att hämta hem från säkerhetsprogrammens hemsidor sedan länge.

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200501/11/20050111143324_PFA/20050111143324_PFA.dbp.asp

 

- Egentligen är det inte så nytt eftersom vi tidigare har gjort verktyg som bland annat har tagit bort Blaster-viruset, säger Predrag Mitrovic, ansvarig för säkerhetsprodukter på Microsoft.

 

Oki, men det är bara ett verktyg, som du kan hitta på säkerhetsprogrammens hemsidor också.

 

- Virus Removal Tool ska främst ses som ett komplement till de antivirusprogram som finns idag och jag rekommenderar starkt att fortsätta använda ett uppdaterat antivirusprogram, säger Predrag Mitrovic. Det är också ett komplement till vårt antispionprogram som vi släppte i en betaversion av i förra veckan.

 

Visst, men då är det ju lika bra att hålla kvar vid kompetenta antivirusprogram, tycker jag. Kör du regelbundna uppdateringar och antivirusscanningar, så behöver du inte dra på dig obehagligheter.

 

Antispionprogrammet från MS är beta och där finns verktyg som saknas. Shredderfunktionen finns inte och heller inte någon blockering för osäkra sidor. Kan väl ursäktas med att det är just en beta. Ni installerar det på egen risk.

 

Windows9x har programmet inget stöd för.

 

En recension och skärmdumpar av Antispionprogrammet:

http://www.extensiontech.net/reviews/km/microsoft/asb1/

 

Till sist:

 

Det finns Ad-aware, Spybot med flera som gör jobbet utmärkt. MS skapar säkert programmen i egen regi för att tvätta bort stämpeln "osäkert och full av säkerhetshål". Nåja, det ska inte bli datorkrig, hehe.

 

Vad tycker ni?

Någon som installerat och provat?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2005-01-11 22:46:58 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har använt programmet sedan Torsdag förra veckan o tycker

det funkar bättre än ex.vis Spybot. Det upptäckte bl.a. rester av

Coolwebsearch vilket inget annat gjort.

Blockering av osäkra sidor finns i det så kallade "Real time protection".

 

Så här ser det ut just nu på mitt program

 

 

 

Internet Agents 9 checkpoints active

 

System agents 25 checkpoints active

 

Application agents 25 checkpoints active

 

 

Det är riktigt att det är ett betaprogram, men jag måste prova

allt nytt för att se om och hur det funkar, sån är jag!

 

Intrycket så här långt är att det funkar som det ska.

 

Hälsn Kurreb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Favorit i repris

Sist MS började levrera antivirusprogramm var med DOS6.0 som kom våren 1993.

Men hur länge fortsatte MS skicka ut uppdateringar.

Nån som minns?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Nej, tror jag körde "doctor salomon" på den tiden, men hittade följande på en "blogg":

 

Microsoft Anti-Virus for MS-DOS ( MSAV.EXE ) and Microsoft Anti-Virus for Windows [3.11] (MWAV.EXE) were strip down versions of Central Point Anti-Virus that Microsoft bundled with MS-DOS 6.

 

Microsoft provided the last Signature Update for the product in late 1996, at which point it could detect 2,371 virus. Norton/Symantec's AntiVirus currently detects around 67,700 virus.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns Ad-aware, Spybot med flera som gör jobbet utmärkt.

Giant brukar få bättre resultat i tester än Ad-aware och Spybot. Se t ex här:

http://spywarewarrior.com/asw-test-results-1.htm

Ad-aware får bort 82, Spybot 40 och Giant 100 av 134 spår av annons/spionprogram (dock tar de bort olika spår). Så Microsoft visste nog vad de gjorde när de köpte just Giant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Giant brukar få bättre resultat i tester än Ad-aware och Spybot. Se t ex här:

http://spywarewarrior.com/asw-test-results-1.htm

Ad-aware får bort 82, Spybot 40 och Giant 100 av 134 spår av annons/spionprogram (dock tar de bort olika spår). Så Microsoft visste nog vad de gjorde när de köpte just Giant.

 

Det var attans. :-)

Poäng för länken...

 

Kurreb skrev:

Intrycket så här långt är att det funkar som det ska.

 

Luktar konkurrans lång väg nu, tycker jag. Menar med de andra aktörerna på marknaden som bekämpar adware, malware och spybots. Spännande!

 

Kanske MS får in en stor fot även på den marknaden. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luktar konkurrans lång väg nu, tycker jag. Menar med de andra aktörerna på marknaden som bekämpar adware, malware och spybots. Spännande!

Problemet är ju om det inte blir konkurrens utan monopol som med ordbehandlare, spreadsheet, webbläsare, media player osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojsan då. Jag har köört med adaware då och då och aldrig hittat nåt förutom några cookies. Men den här microsoft varianten hittade en massa Kazaa saker i registret. Det roliga är att jag aldrig installerat kazaa, nå jo kanske provade den för några år sen, men det var många många formateringar sen. Kazaa-lite har jag ju.

 

[bild bifogad 2005-01-12 17:18:39 av Pentti H]

 

*edit* oops kollade inte ordentligt, det var ju också kazaalite den rapporterade. Men den ska ju inte ha nåt med nå spyware och jox att göra?!

 

[inlägget ändrat 2005-01-12 17:21:08 av Pentti H]

664527_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
*edit* oops kollade inte ordentligt, det var ju också kazaalite den rapporterade. Men den ska ju inte ha nåt med nå spyware och jox att göra?!

 

Nej, den "ska" ju inte ha det.

Men, det verkar som att den rapporterar köpeversionen av "Serv-U" som trojan också (vilket vissa antivirusprogram också gör).

 

Skulle tro att det blir viktigt för programutvecklarna att hålla sig väl med MS framöver..

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...