Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

20 mA strömslinga


Vanjis

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar vad som menas med 20 mA strömslinga. Vad är skillnaden mellan den och t ex RS232? Är det kabeln som är speciell eller att det är strömbaserat istället för spänningsbaserat? Har topologin någonting med saken att göra? Kör båda seriell överföring eller hur funkar det? Analog/digital?

 

Har kollat på google men som vanligt står det olika beroende på var man tittar. Jag skriver ett arbete om detta så det känns viktigt att det blir rätt.

 

Tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker att jag är på rätt spår här, men den 20mA som jag känner till används inom givarteknik.

Inom processstyrning använder man givare som genererar 20mA signaler (oftast 4..20mA och 0..20mA), det kan vara för tex. temperatur, tryck, flöde eller vad man nu behöver mäta. Givaren kopplas därefter till ett styrsystem eller dylikt och omvandlas där till digitala signaler via ett I/O-kort.

Det rör sig alltså inte om digitala signaler som ett RS232-snitt har, utan 4mA motsvara tex 0 Bars tryck och 20mA motsvarar 15 Bars tryck.

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Förresten, hur utbrett är strömslinga (ex. 4-20 mA) numera ?

 

Jag fick ju lära mig att hålla på med sånt i gymnasiet men det var ju nästan 20 år sen.

Det har inte kommit fram nån form av digitalt bussystem som används istället ?

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande väldigt vanligt med 4..20mA på givare, men fältbussar är också populära ! I min bransch är det mest Profibus, men även Foundation fieldbus, Can-bus mm.

 

Pris påverkar naturligtvis utbredningen av bus-givare, men även att det är krångligare att konfigurera. Går en givare på bussen kan den slå ut alla givare i kedjan osv.

 

[inlägget ändrat 2005-01-10 21:12:39 av konjogu®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...