Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svartvitt vid TVout


patrik.berntsson

Rekommendera Poster

patrik.berntsson

När jag kör TV-out på min HP nx9110 så får jag svartvit bild. Kan jag göra något åt detta. Finns inget att ställa om i kontrollpanelen för mitt skärmkort ATI Mobility Radeon 9000 IGP. Har komposit-in på TV och S-video-out på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S-video ut på datorn? Gissar att det är en med sju eller nio pinnar?

 

Följde det måhända med en adapter till grafikkortet? En adapter med sju/nio pinnar s-video i ena änden och komposit och kanske s-video i andra?

 

Använd då denna adpater coh för över en kompositsignal till din TV.

 

s-video -> komposit => svartvitt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

patrik.berntsson

Japp jag använder en sån att köra in den i Komposit på tvn...

 

Har även testat att dra in en svideo via scarten och in i tvn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag använder en sån att köra in den i Komposit på tvn...

kopplat Grafikkort -> adapter -> RCA -> komposit in på TVn?

Svartvitt?

 

Ja då är det något annat. Kontrollera vilken TV-standard som sänds, det borde vara PAL-B/G.

 

Och betänk - om TVn klarar s-video genom SCART måste du ändå ställa in de på att det är s-video den ska ta emot. Den kan inte upptäcka det själv.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

patrik.berntsson

Det går inte att ställa in i TVn och ej i TVout... Finns det något program för det motsvarande TVTool för NVIDIA.

 

Det är Pal B/G som sänds ut

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du för över signalen via adapater och via en kompositkabel (RCA) till TVn så bör det inte bli svartvitt.

 

Förlåt om jag tjatar, men jag tror det är enda lösning för ATI.

 

Jag har inte ATI och ingen erfarenhet av korten.

 

 

Edit

Grafikkortet ska alltså känna av när en RCA-kabel är ansluten och då sända en komposit signal. Eller rättare sagt, om ATI TV-ut fungerar likt nVidias, frånvaron av ett visst motstånd mellan två ledare på TV-ut kontakten på grafikkortet ska få det att sända en kompositsignal. I nVidias drivrutin kan man "köra över" denna detektion och tvinga det att sända komposit. ATI? Ingen aning.

TVTool är förövrigt inte nödvändigt för att få färg med nVidia-kort.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-05 22:22:42 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

patrik.berntsson

Men vaddå via komposit. Jag har ju en sådan liten adapter. Som gör från Svhs till komposit. Får testa att köpa en ny då om det är fel på den.

 

Finns det någon annan typ av adapter man kan ha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, den adapter som följde med borde fungera... Den är anpassad till hur grafikkortet sänder ut signalerna på sin TV-ut och leder dem rätt så att säga.

 

Alternativet är en produkt som jag egentligen inte tror ska behövas, en ren s-video -> komposit konverterare. Den omvandlar alltså s-video till komposit, och vice versa.

 

Finns till salu via vissa sidor på internet för kanske 200 - 300 kr eller så men problemet borde gå att lösa utan en sådan konverterare.

 

Men, kanske någon annan kan hjälpa? Eller kanske det finns råd i gamla trådar här? Finns några stycken som avhandlar detta ämne... Nyttja sökmotorn i väntan på fler svar

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens med en med grafikkortet skeppad adapter? En med en RCA kontakt på?

Låter konstigt...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag inte svara på. Jag fick inte med någon adapter.

Fast det verkar ju som om att det inte funkar enligt patrik;)

 

 

/marb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...