Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min DVD-ROM har kraschat!


parakiten

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en Compaq presario 2126EA som har en integrerad dvd/cd-brännare av märket Toshiba DVD-ROM SD-R2312 som verkar ha gjort sitt. När man lägger i en skiva så bara väsnas och hackar den oberoende av vilken sorts skiva jag lägger i! Och ang. detta har jag några frågor jag gärna vill ha svar på.

 

1. Kan man laga den själv och vad är det som kan ha gått sönder?

 

2. Vilket är bäst: Att lämna in den på reparation eller helt enkelt att köpa

en ny?

 

3. Har tänkt att köpa en extern DVD-brännare och undrar om man kan

installera den medföljande programvaran via den nyinköpta brännaren

eller om jag måste göra det via min integrerade DVD-ROM spelare. För

i så fall hade det ju inte varit någon mening med att laga den nu

trasiga spelaren!

 

Kanske lite konstiga frågor och vissa är säkert väldigt simpla för de mer kunniga men som ni säkert förstår är jag lite okunnig och ovan inom detta område! Desto mer i behov av hjälp dock!

 

Tacksam för svar!

 

Mvh/Jonas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laga dvdspelare har jag aldrig hört talas om att man gör, bli garanterat billigare att köpa en ny förutsatt att du inte har garanti på den då är det lämpligt att compaq köper en ny åt dig :)

 

Angående extern dvd-brännare så beror det lite på vilket operativsystem du har, om du kör xp så lär det funka att bara plugga in den men med äldre är det mer tveksamt, fast då kan du förmodligen ladda ner drivrutiner till den om du har tillgång till internet från datorn.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus, och tack för ditt snabba svar!

 

Trodde nog inte heller det var lönt att lämna in spelaren på reparation så nu återstår antingen att hitta en ny spelare som passar eller att helt enkelt låta den vara och skaffa en extern för inkoppling via USB! Du skrev att det förmodligen skulle fungera bra att koppla in en extern och som jag via den kan lägga in all den medföljande programvaran. Har nämligen windows xp och jag antar att det skulle fungera då och det skulle även bli billigare än att först skaffa en ny integrerad cd-rom spelare och därefter en DVD-brännare som jag ändå vill ha.

 

Tack för hjälpen!

 

Mvh/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...