Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konton i OS X


Nip3o

Rekommendera Poster

hej

har precis fått en begagnad mac av min faster.

jag har haft ett antal macar förut, men detta är min första med OS X.

så därför undrar jag några saker angående kontohanteringen i X.

1. min faster hade ett konto, som jag vill ändra kortnamnet på till mitt eget namn. går det?

2. är det som i OS 9, att den första användaren har mer makt än de andra, oavsett hur mycket behörighet de än har?

3. kan jag ta bort det första kontot utan att riskera att jag förlorar åtkomst till inställningar, mappar eller liknande?

 

---

Det kommer en dag då vi alla måste välja sida - och då använder vi alignment.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara enklare att skapa ett nytt konto (från din fasters konto) med fulla administratörsrättigheter. Då ska du kunna ha full kontroll över systemet. Annars är ju en formattering och ominstallation av systemet aldrig fel. Det kan vara skönt att börja på ny kula och veta att systemet är helt fräscht.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, det har du rätt i.

men jag har tyvärr ingen cd, och kan inte heller installera om de flesta programmen på hårddisken.

jag har skapat ett annat konto med fulla rättigheter, men jag upplever det ändå som att något är lite "knasigt". jag kan t.ex. inte spara vissa dokument på hårddisken - jag har inte nödvändig behörighet heter det. men loggar jag in från min fasters gamla konto går det bra.

beror det på ägarinställningarna av hårddisken? den ägs av systemet...

eller kan det bero på att jag ännu inte lagt in något lösen på mitt konto?

det smidigaste hade förstås varit att byta ut kontuppgifterna, men jag lyckas inte byta kortnamn, vilket är irriterande när det står fel namn överallt!

 

 

---

Det kommer en dag då vi alla måste välja sida - och då använder vi alignment.

 

[inlägget ändrat 2004-12-29 15:58:57 av Nip3o]

[inlägget ändrat 2004-12-29 16:00:59 av Nip3o]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte kan sparar överallt beror på att OSX är ett riktigt fleranvändarsystem med rättigheter, dvs inte som OS9. Om du inte har ett administratörskonto som jag antar att din fasters konto är så blir dina möjligheter att spara på olika platser lite begränsade. Gillar duiunte det så får du logga in som din faster och se till att även ditt nya konto är av administratörstyp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har märkt att det finns lite inställningar för behörigheter, och eftersom mitt fasters konto varit det enda, står hon som ägare till det mesta.

finns det något snabbt sätt att ändra alla ägare till mitt nya konto (med full behörighet)?

 

 

---

Det kommer en dag då vi alla måste välja sida - och då använder vi alignment.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det tänkte jag oxå, men det går tydligen inte att ändra kortnamn, och då kommer det ju stå fel överallt...

 

 

---

Det kommer en dag då vi alla måste välja sida - och då använder vi alignment.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aj, fan... 40 steg och en uppmaning om att säkerhetskopiera hårddissken!

då tror jag att jag tar bort det gamla kontot istället.

 

kan jag ändra ägare till systemdisken och klicka i att det nya kontot ska äga allt på den disken, utan större problem?

 

det verkar enklast...

 

 

---

Det kommer en dag då vi alla måste välja sida - och då använder vi alignment.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...