Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag köpa för router?


Mahack

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har i dagsläget ett kombinerat ADSL-modem/router som heter D-Link DSL-504G, som det verkar som att gudarna glömt. Interfacet saknar totalt allt som heter användarvänlighet och D-Link själva verkar inte vilja kännas vid produkten. Jag kör Tele2 ADSL för övrigt.

 

Saken är den att jag inte lyckats öppna portar osv, vilket gör att jag varken kan ta emot en fil i msn eller spela den enklaste formen av online-spel. Jag har nu bestämt mig för att kasta ut skiten och köpa något nytt.

 

Jag har två datorer, varav en används till bl.a. dc++ (bara lagliga prylar självklart). Vad ska man köpa för något? Jag kommer eventuellt över ett DSL-300G modem som jag antar duger, som modem-del!? Vad använder ni för några routrar som det enkelt går att få den globala ip-adressen på datorn när man ska lira spel osv (tror att det heter DMZ). Det ska vara enkelt att öppna portar.

 

Snälla hjälp mig, jag blir galen!

 

MVH

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matte i ladan

Hej!

 

Jag skulle köpa en Zyxel om jag vore du.

Har själv både zyxel router 334 och zyxel accesspunkt G500.

Är jättenöjd med mina prylar, hade tidigare dlink 604, skiit!

Du kan kolla in zyxels grejer på www.pcaction.se kolla under \nätverk\bredband

 

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats, tack för ditt svar. Kan du få den publika ip-adressen på en av datorerna, så att du helt oskyddat kan använda nätet från den datorn? Det underlättar ju när man lirar spel osv. Har Zyxel smidigt support så man får hjälp med att få igång modemet, eller tar man det med Tele2?

 

Säga vad man vill men D-Link sköter själva uppkopplingssupporten på ett bra sätt. Bara ringa ett nummer och de talar om vilka inställningar man ska ha för att få igång internet beroende på vilken operatör man har.

 

Vore trevligt med några fler förslag!

 

MVH

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en Netgear RP614v2 (billig). Jag hade tidigare en D-link 604 och jämfört med den så är denna en dröm att använda.

 

http://www.netgear.com/products/details/RP614.php

Jag har då version 2 och det är väl den som säljs i butikerna. Länken går till den första versionen men är i princip samma sak (lite förbättringar bara i version 2)

 

Man behöver inte öppna portar manuellt för nånting (spel och bittorrent t.ex.). DMZ finns, men den har jag inte behövt använda.

Först tänkte jag att det är nånting fel på den eftersom man är van att behöva öppna portar för allt, men den klarar av alla online scanningar från olika ställen (grc.com, pcflank, sygate osv)

Har frågat lite på olika forum och fått förslag på att det kan ha att göra med unpnp-funtionen som finns inbyggd i routern.

Den har även en funktion som heter port-triggering (se nedan)

Fast ska jag vara ärlig så känns det lite för enkelt, en router kan väl inte vara enkel? men vad ska man göra eftersom brandväggen fungerar som den ska, den slöar inte ner uppkopplingen och den bråkar ingenting när man ska spela på nätet :)

 

 

Det enda som är dåligt är att man inte ser i loggen olika attacker man får på sig, attackerna kan bara få skickade via mail till sin mailadress!? väldigt omständigt tycker jag.

[log]Port Triggering is an advanced feature that can be used for gaming and other internet applications. Port Forwarding can typically be used to enable similar functionality, but it is static and has some limitations.

 

Port Triggering opens an incoming port temporarily and does not require the server on the internet to track your IP address if it is changed by DHCP, for example.

 

Port Triggering monitors outbound traffic. When the router detects traffic on the specified outbound port, it remembers the IP address of the computer that sent the data and "triggers" the incoming port. Incoming traffic on the triggered port is then forwarded to the triggering computer.

 

Using the Port Triggering page, you can make local computers or servers available to the Internet for different services (for example, FTP or HTTP), to play Internet games (like Quake III), or to use Internet applications (like CUseeMe).

 

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Nu börjar det ta sig i tråden. Spelar det egentligen någon roll vilket modem man har? Duger ett D-Link 300G, eller är det något speciellt man ska tänka på?

 

Fler info om routrar mottages tacksamt. Särskilt hur det fungerar med att få den publika ipn på maskinen. Måste man ha det för att kunna spela ex. Red Alert eller CS online eller går det köra genom NAT?

 

MVH

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matte i ladan

Hej igen!

Hmmm, min publika ip är kopplat mot macadressen(nätverksid:et) till zyxel routern. Jag skulle inte köra oskyddat ut mot internet, sen så tror jag du får ta inställningarna med tele2 om det är dem du har. Som exempel så finns det dock på Zyxels supportsida en anvisning för telia adsl...

Zyxels supportsida:

http://www.support.zyxel.se

Kolla in där bla under adsl så ska du se att det finns en hel del.

 

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FWG114P är inte kinkig vad gäller modem, ett D-Link 300G bör gå alldeles utmärkt.

 

I FWG114P öppnar Du bara portar (Portforwarding) för att t.ex. spela online via NAT. No problems!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Rp614 v2 verkar helt ok när man läser om den på Netgears hemsida, men jag har läst en del reviews på nätet och där klagar folk på att den tappar uppkopplingen ofta. Det står också att firmwaret måste uppdateras ofta och att supporten är kass. Är det något ni som har den känner igen, eller fungerar den klanderfritt?

 

MVH

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rp614v2 fungerar hur bra som helst för mig. Jag har haft den igång dygnet runt i dryga veckan och har inte märkt av att den skulle bryta uppkopplingen, men sånt kanske visar sig med tiden? Senaste officiella firmwaren är 5.20 och den fanns i routern redan. Jag har uppgraderat till version 6 som verkar vara nån beta (bara för sakens skull, det var inget fel på 5.20) men jag har inte märkt nåt speciellt med det, varken sämre eller bättre. Supporten har jag bara haft kontakt med en gång och då fick jag ett "goddag yxskaft" svar så det bådar ju inte gott.

 

*edit* oops detta var ju en tråd jag redan varit i så det är onödigt att upprepa sig :)

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-28 19:46:12 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...