Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Action i Photshop


dex

Rekommendera Poster

Sitter här med ett gäng bilder som jag scannat in.

Funderingen jag har nu är om det går att göra en action där man sparar bilder till nästa namn i en serie.

T.ex. så att om första bilden heter bla1.jps så vill jag att nästa bild ska bli att heta bla2.jpg o.s.v....

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ej! Men filnamnet är ju inga problem.. i XP iaf. Bara att markera alla filer, högerklicka på en av filerna och välja "Byt namn", sen får alla filer samma filnamn... Bla (1).jpg, Bla (2).jpg, Bla (3).jpg osv. osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar fint att byta namn i Filläsaren i Photoshop CS.

 

Markera bilderna, gå sedan in i Filläsarens meny, välj menyn Automatisera --> Döp om i grupp.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Oki... Den där filläsaren ska man nog kolla lite mer på verkar det som... :/

Tack för tipset!

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra en action som tex ändrar upplösningen på dina bilder eller färgläge eller vad du nu vill ordna och sen ropa på det "scriptet" från "arkiv"(?)/"gruppera"/"automatisera". Där väljer du din action och vilka bilder som ska påverkas (typ redan öppna bilder, alla som ligger i en viss mapp, osv) och vad som ska göras med dom när dom är färdigbehandlade av scriptet (sparas&stängas, sparas&stängas på en viss plats,osv.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...