Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avtal om uppkoppling i hemmet?


bogos

Rekommendera Poster

Hej

 

Min arbetsgivare har muntligt lovat att stå för mina bredbandskostnader i hemmet - inklusive installation - på grund av mitt arbetes art. Nu har detta förhalats i ett halvår eftersom arbetsgivaren vill skriva ett avtal om detta så att det inte blir en skattepliktig förmån. Det är ju bra men det händer aldrig något. Jag har själv försökt formulera ett avtal men arbetsgivaren godkänner det inte, eg kan inte säga om det räcker till. Själv tycker jag egentligen att det borde räcka att ta upp kostnaderna som kostnadsersättning vid varje lön, men... Någon som kan något om sådant här? Skatteregler, avtalsformuleringar...

Tacksam för alla tips!

/bogos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Det enklaste är väl att du tar med bredbandsräkningen du får varje månad till jobbet och låter företaget betala den ?, alternativt låter leverantören skicka räkningen direkt till företaget (går att göra om man har Telia ADSL exempelvis).

 

Blandar du in din lön i diskussionen så tror jag det blir mer komplicerat och lättare ifrågasätts av exempelvis revisor och skattemyndigheter.

 

Ett annat (dyrare) alternativ är att företaget tecknar ett företagsabbonemang med fysisk installation hos dig.

 

Huvudsaken är ju att man kan motivera för revisor och skattemyndigheter varför företaget betalar ditt bredband.

 

 

 

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Det här är ju vad jag själv egentligen tycker. Det är arbetsgivaren som på något sätt vill teckna avtal för att reglera det här. Men jag instämmer - ju mera vi reglerar, desto konstigare blir det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Han vill alltså ha ett avtal men vågar inte skriva på det själv ?

Ja, velpellar finns det överallt ;-)

 

Hursomhelst, jag har kollat andra saker med skattemyndigheten, typ. datortidningsprenumerationer, verktyg (dvs. för att laga och underhålla elektronik och finmekanik), datorer och princip fått samma svar varje gång:

 

Så länge firman betalar och det är något som behövs i verksamheten så är det ok. att du använder prylarna privat.

Men, du kan inte räkna med att dra av (i deklarationen) kostnaden för något du köpt privat och använder på jobbet.

 

Men, vill ni vara säkra, kolla med er revisor, han borde veta vad som gäller just i ert fall.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...