Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Temperatur?


C1rCA@KGA

Rekommendera Poster

Alldeles för tidigt.....

Intel har tex +38C som högsta temperatur i datorlådan för sina senaste processorer men det är för högt enligt tomshardware om man bara har vanlig kontaktpasta mellan processorn och kylflänsen.

Tomshardware upptäckte att varje gång de testade en ny Intel processor gick den långsammare, för processorn överhettades(?) och blev långsammare efter varje testhårdkörning.

http://www.tomshardware.se/cpu/20041114/p4_560-01.html

det gäller därför att se till att det är bra luftcirkulation genom chassit (tornet)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

eller sätta ett rör på processorfläkten som går till ett hål i sidan på chassit så processorfläkten får luft direkt från rummet.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-12 11:37:55 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tänkte klocka cpun lite, 100 mhz ungefär, har ungefär 29 grader i burken just nu.. hur mkt temperaturskillnad blir de ungefär?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att säga eller ens räkna ut vad du kan få för temperatur på din prolle när vi inte vet vad du har för något vidare så vet vi inte vad du har för kylpasta om du har någon och hur väl du har applicerat densamma.

 

Och vilen typ av processorkylare är vi också lyckligt ovetande om vad du har.

 

Det är en massa parametrar som är obesvarade och även om vi vet av dom så går det inte att ge ett rakt svar på din fråga det beror även på vilken temperatur du har i rummet och vad du har för luftfuktighet där.

 

Det enda man kan med säkerhet säga är att det är inga problem med att hitta på respektive processortillverkares sida info om deras prcessorer och deras specar när det gäller temperaturer.

 

Tex, så klarar P4 allt mellan 71-79 grader innan den ger upp...

 

 

Information om bästa priset!

http://buggy.no-ip.com/index.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Athlon har som maxtemperatur på 90 grader, men det är väl så att ju högre temperatur man har desto kortare livslängd blir det på processorn. Själv har jag kört en gammal Athlon i 70 grader i en vecka utan att jag märkte av några problem. När jag klockar min Athlon 64 100mhz så stiger det från 31 (idle) till 42 grader. Men det beror ju på hurdan kylning man har. Jag har bara processorfläkten som kyler och så har jag öppen låda.

 

Jag höjer hastigheten endast med fsb, men om man använder mer avancerade överklockningtekniker, som att höja olika volttal så blir det ju lite varmare.

[inlägget ändrat 2004-12-12 16:44:54 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...