Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad betyder "X-EMS: wait 10s"?


Chakotay

Rekommendera Poster

På sistone när jag i Outlook Express försiktigt via Properties kollat på innehållet i mail som verkat misstänkta (istället för att öppna dem) har jag upptäckt inledande rader som jag inte vet mig ha sett tidigare. Där står med varierande antal rader, typ:

 

X-EMS: wait 10s

X-EMS: wait 20s

X-EMS: wait 30s

X-EMS: wait 40s

X-EMS: wait 50s

X-EMS: wait 60s

 

Vad handlar det om egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det "nappar" visst inte här - skulle moderatorn ha lust att lyfta över den här tråden till Antivirus & Säkerhet?

 

Ty egentligen grundade sig min fråga om det här med "X-EMS: wait...." på oro för att det innebär någon ny säkerhetsrisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det "nappar" visst inte här - skulle moderatorn ha lust att lyfta över den här tråden till Antivirus & Säkerhet?

Nja, tycker tråden platsar här. Vilket forum den ligger i spelar oftast ingen större roll vad gäller vad för svar man får.

 

Så jag skriker åt dig, inte till dig:

 

NÅGON som kan SVARA på Chakotays FRÅGA?

 

/T

Moderator för Internetprogram

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-15 14:59:34 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad det är för nåt, TLA:er kan ha många olika betydelser i olika sammanhang ;)

 

De enda relevanta referenser jag kan hitta är:

http://lists.iinet.net.au/pipermail/fogies/2004/002052.html

http://www.serversupportforum.de/forum/showthread.php?t=1011

http://www.torzsasztal.hu/Article/showArticle?na_start=69&na_step=30&t=9046628

 

...och ingen av dem ger nån ledtråd.

 

Fält som heter nåt på "X-" är icke-standardgrejer. Många smpt-servrar gillar att lägga till diverse skräp i smtp-huvudet på epost som passerar igenom dem. Inget att oroa sej över/bry sej om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något antivirusprogram eller antispam-lösning som övervakar e-posten?

 

De kan eventuellt skicka sådan data för att inte anslutningen till e-postklienten skall dö medan anti-X-programmet hämtar hela brevet och undersöker det.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem eller vad menar du med "De kan eventuellt skicka sådan data för att inte anslutningen till e-postklienten skall dö medan anti-X-programmet hämtar hela brevet och undersöker det."?

Menar du att X-EMS-raderna uppkommer p.g.a. att mitt 'AVG Free Edition 7' skulle säga till mailservern att tåla sig 10 sekunder (nödvändigt antal gånger) ytterligare medan programmet scannar färdigt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som oftast brukar hända när man använder en e-postproxy är:

 

- Din dator ansluter till ett lokalt program på datorn

- Det programmet ansluter i sin tur till e-postservern

 

Om din dator försöker hämta ett brev från e-postservern så ansluter din e-postklient till det lokala programmet, och ber att få hämta brevet.

 

Programmet ansluter till e-postservern och hämtar hela brevet, kontrollerar om det är virus/spam och ändrar i brevet (skriver "spam" eller "virus", t.ex). Hela brevet måste tas emot innan det skickas till klienten, så att programmet har möjlighet att ändra i det.

 

För att inte e-postklienten skall vänta jättelänge utan att få någonting (vilket gör att den kan klaga på timeout), medan brevet hämtas till programmet, så brukar programmen skicka små texter som läggs i meddelandehuvudet, och alltså inte visas i brevet.

 

Så fort programmet tagit emot hela brevet, och eventuellt ändrat/lagt till något i det, så skickas det vidare till e-postklienten.

 

Detta kan även skötas "automagiskt" genom att övervaka nätverkstrafiken, alltså utan att den egentligen ansluter till ett annat program.

 

Jag tror att det är någon sådan form av "proxy" som lagt till de extra raderna. Det kan även vara på e-postservern eller någonstans på vägen som de lagts till, vanligast är dock att sådant sker på klientsidan.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för redogörelsen!

 

Jag tog nu och kollade vilket datum jag uppdaterade från 'AVG Free Edition 6' till version 7, och kollade sedan med Properties på några mail mottagna före resp efter, och raderna med "X-EMS: wait..." synes endast förekomma efter uppdateringen.

 

Den här nya AVG-versionen verkar f.ö. mycket säker på att automatiskt rensa bort smittobilagor - den förra versionen brydde sig knappt ett jota om vad som försigick i Outlook Express

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...