Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem mot win2003domain


steffo76

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vi har ett windows nätverk med uteslutande XP maskiner på som jobbar mot ett par win2003 serverar med AD.

 

Jag försöker nu ansluta en MAC till detta. Inga större problem iofs....men skulle gärna vilja att det sköttes lite snyggare... när jag väljer att ansluta till en server så väljer jag "connect to server" och skriver sedan inte SMB://server/share

 

inga problem.. MEN när jag trycker connect så kommer det upp en ruta där domän namnet står, användar namnet står och den frågar efter lösen ord...skriver jag in lösenordet rakt upp och ner så fungerar det inte...utan jag måste ÄVEN ( VARJE GÅNG ) ändra användarnamnet till: DOMÄN/USERNAME... Måste alltså lägga till domänen även fast domänen står åvan för!?...

 

HJÄLP...detta är högst irriterande...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

 

Det finns ett slags "skydd" som gör att du måste skriva in login och lösenord varje gång du loggar in på en PC, detta för att inte riskera en massa skit på PC:n.

 

Vår Arbetsgrupp/Domän är inställd rätt, så jag behöver bara skriva in användarnamn och lösenord. Då datorn förutsätter att mitt användarnamn är det kortnamn jag har på datorn, så läggs det in automatiskt (i versaler) men jag har gemena bokstäver och ett helt annat användarnamn på PC:n, så jag måste alltid ändra de två.

 

Hur rätt Arbetsgrupp/Domän är inställd kommer jag inte ihåg, men jag har för mig att det räckte med att den var inställd rätt på PC-servern. Detta för att slippa göra tre inställningar varje gång.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-08 17:47:55 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...