Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OEM-versioner lagligt/olagligt


Tobbelobbegåbbe

Rekommendera Poster

Tobbelobbegåbbe

Hej!

 

Jag surfade in på http://www.oem-software.biz för någon dag sedan och såg att de sålde OEM-versioner till ett grymt bra pris, jag vet att OEM-versioner inte innehåller någon manual eller box etc. men det är inte så viktigt. Men min fråga är: Är det lagligt att köpa/sälja/använda OEM-versioner som man inte får till en hårdvara? Finns det någon man kan vända sig till i ett sådant här ärende

 

/Tacksam för svar

/Poäng kommer utdelas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur microsofts system builder licence

http://oem.microsoft.com/downloads/sbLicense2004/Swedish_SB_License.pdf

4.1 Om den individuella programvarulicensen består av ett operativsystem för bordsdatorer, (inklusive Windows® XP

Media Center Edition), beviljar vi er en icke-exklusiv rätt att distribuera individuella programvarulicenser, under

förutsättning att varje licens distribueras tillsammans med antingen (a) ett helt monterat datorsystem eller (B) en

maskinvarukomponent som inte är kringutrustning. Med ett ”helt monterat datorsystem” avses ett datorsystem bestående

av åtminstone en centralprocessor, ett moderkort, en hårddisk, en strömförsörjningsenhet och ett hölje. Med en

”maskinvarukomponent som inte är kringutrustning” avses en komponent som skall ingå i det helt monterade

datorsystem som den individuella programvaran skall installeras på.

 

OEM programvara från microsoft får alltså inte distribueras för sig själv.

Jag vet dock inte hur det är med andra företags OEM licencer.

 

Om man ändå väljer att köpa därifrån så är det värt att notera att man inte får någon support från microsofts sida som del av OEM avtalet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Undrar om det inte till och med är fråga om piratkopior.

De säljer Adobe CS för 320$ och jag tror dels att CS inte ens finns som OEM, dels att det är för stor skillnad i pris (oem är billigare men inte hur mycket som helst).

 

Det verkar inte heller finnas några kontaktuppgifter annat än ett mailformulär. ingen adress eller telefonnummer.

 

Så, jag skulle nog akta mig och inte ge ut mitt kreditkortsnummer till det företaget..

 

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...