Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Postförskott och faktura


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

 

Beställer ofta mot postförskott när jag skickar efter saker på internet.

 

Betalar när jag hämtar ut prylen från utlämningsstället. Ofta får jag ett slags A4:a blad med mig därifrån. Ska väl vara ett slags "kvitto", men där står aldrig vad det är för något. Istället är det en hel harang siffror och summan en bit ned.

 

Har samlat dessa "kvitto" tillsammans med fakturorna som oftast följer med i kartongen tillsammans med prylarna, som jag skickat efter hur ofta som helst. Sist tröttnade jag på att samla på det här "kvittot" och slängde det. Tänkte att prylen är ju betald och jag kan ju inte hämta ut det om jag inte betalar. Sparade bara fakturan där det också står att det är postförskott.

 

Ångrar mig lite nu att jag slängde det här "kvittot".

Finns det någon risk för att företaget i fråga kanske inte får pengarna när man betalar mot postförskott?

 

Hur kan jag som kund hävda att jag betalt varan?

Räcker en kopia av fakturan i så fall?

 

Det här har aldrig hänt, men det är ju sådant som jag kom att tänka på nu så här efteråt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt på postförskott så skall inte utlämningsstället kunna lämna ut paketet till dig om du inte betalar för det.

Det borde räcka så och det är i så fall utlämningsstället som säljaren skall vända sig till och inte dig.

 

Köper du mot faktura med inbetalningskort e.d. så är det du som måste kunna uppvisa kvitto på att det är betalt, har du gjort inbetalningen via Internetbank så är det ganska enkelt att bevisa att pengarna lämnat ditt konto och gått till säljarens konto och då är det säljaren och banken som för rota i problemet.

 

Betalar du faktura i postlucka allá 70-80 tals modellen så är det upp till dig att behålla kvittot och bevisa att du betalt.

 

Så har i alla fall jag uppfattat det.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tack för svaret, Tunna!

 

Oki, det var just det jag ville veta. :-)

 

Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag slängt "kvittot".

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt på postförskott så skall inte utlämningsstället kunna lämna ut paketet till dig om du inte betalar för det.

Det borde räcka så och det är i så fall utlämningsstället som säljaren skall vända sig till och inte dig.

 

Det brukar räcka, men det har hänt mig ett par gånger att avsändaren inte har fått pengarna (på rätt konto) och dom har kontaktat postcenter som i sin tur kräver mig på pengarna. Då är det väldigt trevligt att kunna "köra upp" deras eget kvitto i ansiktet på dom och visa att jag har betalat men ni har slarvat bort pengarna. Så ni får betala en gång till. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickar en hel del varor mot postförskott, och det har hänt att jag inte fått betalt trots att varan är hämtad. Det visade sig då att kassörskan hade knappat in fel siffror för mitt PG.

 

Jag håller med dig att dom där kvittona man får känns knepiga, men det är nog inte helt fel att spara dom ändå.

 

Jag har hur många som helst från alla försändelser jag skickar =/

Och jag hoppas jag slipper rota bland dom...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...