Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur säkerhetskopiera spärrade e-post avsändare i Outlook Express?


SG-n

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle det inte löna sig att kunna kopiera min lista över spärrade mottagare och kanske även en del regler för hur inkommande e-post ska hanteras i Outlook Express? Då kan jag flytta den mellan olika datorer, spara den och kanske sprida den på ett kontrollerat sätt till gagn för flera. Min leverantör kan inte svara på denna fråga och Microsoft tar mycket betalt för varje sådan tjänst.

 

Tyvärr har jag redan upptäckt att

 

Ju längre listan blir desto längre tid tar det att stänga den via OK-knappen

 

Den verkar ändå släppa igenom spärrade avsändare

 

Även om jag stoppar skräpet eller leder det till en spammapp så finns eländet kvar bland angelägen post på leverantörens mailserver som lätt kan fyllas och blockeras, om den får ligga kvar tillräckligt länge där. Oönskad post måste då raderas två gånger.

 

Går det inte att blockera avsändaren genom att skicka hela den dagliga bunten spam tillbaka till var och en eller använda något fiffigt virus, som inte skadar andra, för detta?

 

Vilka möjligheter finns att spåra en avsändande person?

 

Till sist tycker jag att ändra adress vore att ge vika för ett nära nog kriminellt beteende. Jag är redan personligen komprometterad.

 

MVH

 

Sten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte löna sig att kunna kopiera min lista över spärrade mottagare och kanske även en del regler för hur inkommande e-post ska hanteras i Outlook Express?

Du menar enligt rubriken spärra *avsändare*. Om du menar from-adressen - typ "Darlene Jamison <temperancemurphy2004@movemail.com>" så är det sannolikt totalt meningslöst. Dessa adrsser är regelmässigt förfalskade eller tillhörande en helt ovidkommande person, och spamutskicksprogram har funktioner för att slumpa in olika adresser hela tiden, så bespara dig den tid det tar att kolla gamla fro,mn-adresser i spam.

 

Den verkar ändå släppa igenom spärrade avsändare

Jaså - när from-adressem är exakt lika som en du spärrat?? Märkligt, det skiljer inte ett l (mot en 1) eller nåt sådant?

 

Även om jag stoppar skräpet eller leder det till en spammapp så finns eländet kvar bland angelägen post på leverantörens mailserver som lätt kan fyllas och blockeras, om den får ligga kvar tillräckligt länge där. Oönskad post måste då raderas två gånger.

Det förstår jag inte - tar du inte hem eposten varvid den raderas på servern? Eller har du en spam-mapp på servern där du sparar spam - jo, då fylls ekonto-utrymmet ja.

 

Går det inte att blockera avsändaren genom att skicka hela den dagliga bunten spam tillbaka till var och en eller använda något fiffigt virus, som inte skadar andra, för detta?

Visst kan man skicka virus till folk, eller leta upp dem och slå sönder deras bil t ex. Men det är inte lämpligt.

Och när det gäller spam så gäller det att hitta vem som verkligen ligger bakom spammet, det är alltså inte den som står som "from".

 

Vilka möjligheter finns att spåra en avsändande person?

Det är enkelt att hitta vilken IP-adress avsändaren använt för att skicka dig spammet - sannolikt en dator i Korea eller en dator i Frankrike eller möjligen i Sverige som tillhör en bredbandskund som inte har brandvägg aktiverad. Men att sedan gå vidare för att se vem som ligger bakom, nej, det går inte (i praktiken). Det man kan göra är att hitta kännetecken i spammet eller i annonserade websiter som kan avslöja vem som sannolikt ligger bakom utskicket (vissa spammare namnger sina DNS-servrar på ett speciellt sätt, använder en viss typ av spamutskicksprogram som har någon speciell egenhet, etc etc. Efter ett par års arbete med spårning kan man bli rätt duktig på sådant.) Man kan också betala för en produkt man fått spam för och sedan spåra betalningen (vilket kan vara svårt, och det medför dessutom att spammaren får in pengar, så gör man det ska man vara *säker* på att man kan få fram vem det är och så tillbaka pengarna. Osannolikt.....)

 

Så tyvärr.... Det du kan göra är att kräva att din leverantör ska filtrera spam så att det inte når din inbox, t ex genom att använda XBL, och du kan kräva att din operatör vägrar ta mot *all* mail från de operatörer som har spammrna som sina kunder. *Vilka* operatörer som är "bovar" i detta sammanhang kan man se på www.spamhaus.org, tabellen längt ner. Där kan man också se vilka de största spammarna är. Du har gissningsvis fått spam av åtminstone hälften av dem som namnges där......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...