Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Server 2003 vägrar starta efter nätverkskortsbyte.


D1

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har fått ett skumt problem jag tänkte se om någon kände till eller har en lösning på.

 

På en av mina Windows 2003 Serverar (Standard SWE) är nätverkskortet paj och behöver bytas, efter jag bytte kortet startar servern upp till den ska dra igång nätverksanslutningarna ( Innan inloggning ) där tuggar den en bra stund.... Efter ca 30-40 Min kan jag logga in men är då så seeegt att det går inte göra något i systemet.

Den drar igång i Felsäkertläge med lite handkraft men blir inte lyckligare för det :) provat att tagit bort det gamla nätverkskortet (Enhetshanteraren)men utan resultat.

Har kollat runt som en galning på KB hos Microsoft men inte hittat något.

Bevisligen är 2003 servern mycket känslig för byte av nätverkskort något 2000 inte var....

 

Servern kör dessa tjänster:

* WINS

* DNS (ROOT)

* DHCP

* AD

* IIS

* RAS (PPTP TUNNEL)

 

Någon som råkat ut för detta?

 

Tack på förhand :]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det nya nätverkskortet räknas som ett nytt interface, därför kommer tcp/ip-konfihurationen att vara tom (dhcp klient). Gick du in och satte tillbaka den gamla ip-adressen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag försökte i Felsäkert läge ( Startar endast där ).

 

Men att det tar sådan otrolig tid som 30 minuter innan systemet är igång... När det väl är igång är det mycket segt, går inte öppna kontrollpanelen så länge man inte har tålamod som en gris. :) (Väntade 20 min)

 

DHCP klientens timeout ska ligga på 20 sek. max, om jag minns rätt.

 

Det känns som hela systemet blir drabbat av bytet då allt blir så otroligt seeegt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som hela systemet blir drabbat av bytet då allt blir så otroligt seeegt.

 

Inte så konstigt om du har AD mm. som vill starta ...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns AD i Server 2000 också om jag minns rätt :]

 

Och som sagt är det inga problem att byta nätverkskort på 2000.

 

 

 

Finns det någon där ute som bytt nätverkskort på en 2003:a eller inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...