Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Activ Directory DNS error


matte_living

Rekommendera Poster

Jag har win 2000 server medfyra klienter. Allt fungerar med inloggningar utdelningar mm. Men server genererar flera DNS fel i loggarna ändå. Jag har hört något om att det kan bero på att activ directory startar upp innan DNS tjänsten startar upp. Stämmer det och i så fall finns det någon som vet mer om det.

Mvh Mats Lundgren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna stämma, men DNS kan ju inte logga fel innan den kommit igång... Snarare borde AD logga fel i sådana fall.

 

Vilka DNS-fel får du?

 

Jag rekommenderar alla med mystiska fel i event-loggarna att kolla numret på felmeddelendet (event id) och sedan gå till www.eventid.net och mata in det. Där brukar det finnas massor med förslag på vad som kan vara fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servern är DHCP server och delar inte ut någon 192.168.0.12 adress det gör mig helt förbryllad

ändå ger den 5775 felmeddelande

 

5775

 

 

Deregistration of the DNS record 'servername 600 IN A 192.168.0.12' failed with the following error:

DNS operation refused.

 

 

 

5774

 

Registration of the DNS record 'gc._msdcs.servername. 600 IN A 192.168.0.2' failed with the following error:

DNS operation refused.

 

 

Registration of the DNS record '_gc._tcp.Default-First-Site-Name._sites.servername. 600 IN SRV 0 100 3268 datornamn.servername.' failed with the following error:

DNS operation refused.

 

 

Registration of the DNS record '_kerberos._tcp.Default-First-Site-Name._sites.servername. 600 IN SRV 0 100 88 datornamn.servername.' failed with the following error:

DNS operation refused.

 

Registration of the DNS record '_ldap._tcp.Default-First-Site-Name._sites.dc._msdcs.servername. 600 IN SRV 0 100 389 datornamn.servername.' failed with the following error:

DNS operation refused

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att servern använder sig själv som dns-server (i tcp/ip-inställningarna). Ibland har man glömt att ändra detta så att den pekar mot internetleverantörens dns-servrar istället. Då kan man få sådana fel, eftersom ISP'n inte accepterar dynamiska uppdateringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...