Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorbygge; rekommendationer? Komplikationer?


mopey

Rekommendera Poster

Jag har planerat att köpa och bygga en ny dator den här månaden och jag undrar om ni har någon aning om det finns komplikationer med följande komponenter?

 

Jag beställer allt detta från http://www.datorbutiken.com/se/ och länken för hela datorn och dess komponenter finns på: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=106759

 

Hela datorn kommer att gå på 9881kr inkl. moms(nuvarande pris) utan skärm.

 

Det är andra gången jag från 'scratch´ bygger upp en dator(lyckades vid första försöket första gången :-) och min nuvarande är ganska gammal(Celeron300A@450, 378MBSD100, 10GB, TNT2) så jag har inte hängt med så mkt i datorutvecklingen pga ointresse av min egen dator(till en viss utsträckning s.kl. ;-).

 

Har jag glömt någonting jag kan behöva? Förutom att jag funderade på en Zalman-CPU-kylare, men min ekonomi är VÄLDIGT restrikterad så jag har inte ens råd med några extra hundralappar. Har vägt av pris/prestanda efter mina mått och kan inte hitta billigare för samma prestanda..

 

Vore extremt tacksam för svar, vilka som helst, i och med att jag kommer att beställa datorn mellan 18-27 Nov.

 

// Olof aka mopey

 

[bild bifogad 2004-11-09 23:22:39 av mopey]

641818_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du spela spel ?

 

Isåfall är den svagaste punkten i den där datorn grafikkortet, 5700 är inget bra spelkort, 5900XT är minimum från Nvidia om man gillar spel. Ta det här istället, det är väl värt dom få hundringarna:

 

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=GCR9800P-128

 

[inlägget ändrat 2004-11-09 23:31:42 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är det att jag har kollat på 5900XT och jag har helt enkelt inte råd.

 

Jag brukar dock tweaka operativet, processorn och grafikkortet så mkt det går inom dess ramar av stabilitet.

 

Ska kolla ändå, ifall jag ändå skulle kunna skrapa fram de extra mynten. Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde besvara om jag tänker spela spel eller inte; jag tänker använda datorn till allt-i-allo + leka med debian + spel(fast jag är ingen hardcore-spelare och nöjer mig med lägre upplösningar som t.ex. 800x600 ifall fps:en tryter).

 

// mopey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. jag kommer dessutom vid ett senare tillfälle att uppgradera CPU och grafikkort så jag vågade inte beställa de pråligaste av saker nu :D (har ju inte cash heller ;))..

 

men -- finns det _någonting_ jag ev. saknar i detta bygge?

 

tack

 

//mopey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskettenhet behövs verkligen inte, vet inte när jag använde min senast. Legacy-OS går att boota från CD, om man skulle behöva för någon obskyr uppgift.

 

Annars går ju allt på nätverk nuförtiden, med eller utan tråd. Skall man absolut bära på sina data finns ju usb-flashminne, usb-hårddiskar och förstås CD/DVD. Men diskett ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. jag kommer att ta följande enheter från min nuvarande dator och sätta in i min nya:

 

* diskettenhet

* CD-ROM (alltid bra om man ska bränna av snabbt)

* Hårddisken (köra XP-swapfilen på den gamla 7200rpm + lite lagring)

 

// mopey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar ! Jo, 5900XT var nog det bästa budgetvalet av spelkort om du tänker köra Debian. Det är krångligt värre att få igång 3D med ATI under Debian.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du med andra ord att 1GB ram, som jag har beställt, inte räcker .. ?

 

Hur mycket skulle du rekommendera annars? 1.5-2.0GB?

 

Tack igen.

 

// mopey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...