Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera Windows 98 till Windows XP


golfaren

Rekommendera Poster

Ja det kan du göra men du har för lite minne. Din dator skulle bli seg efter installation av några program. Ska du däremot använda datorn till enkla saker som surfa eller skriva i word så går det bra.

 

 

//Mentor

Den högsta formen av intelligens är sunt förnuft

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Nu säger du inget om vad du har för processor men jag kör WP på en P 400 mhz med 64 mb ram och det funkar till att surfa o liknande. Men jag ska inte påstå att den är snabb precis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan påpekats kommer du behöva mer tid med XP för allt du gör idag med datorn för du får en långsammare dator, så är det en långsammare dator du vill ha så är XP perfekt ;-)

 

Dessutom har du med Windows 98 idag ett operativsystem som är ganska ovanligt. Det betyder att en stor del av de virus och annat skit som sprider sig mellan XP datorer är din dator naturligt imun emot.

 

Installerar du XP måste du installera SP2 innan du kopplar upp datorn mot internet för annars har du den smittad med tex blaster efter bara några minuter om du har en snabb uppkoppling.

 

I ditt ställe hade jag först partitionerat hårddisken med tex Partition Magic eller nått liknande programm

tex 7GB till W98 c:, 14GB till XP d: resten ca 8GB till egna filer e:

därefter installerat XP på d:

 

Du kan då i fortsättningen välja mellan w98 och XP när du startar eller startar om datorn.

 

Firewall&router Clark Connect

wks Mandrake 9.2, Slackware 9.1

för jag fick starta om en gång för mycket, spel W98SE

http://www.seattleweekly.com/features/0422/040602_news_microsoft.php

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, gör som Erik skriver, boota med xp-skivan från cd:n och installera på en annan partition. Jag har själv dessa två os på min burk.

Men först ska du hämta de säkerhetsfiler som nämndes i inlägget ovan.

När du sedan har installerat xp, så ska dessa filer installeras.

Först därefter bör(ska) du ansluta till internet.

 

Dessa finns på länken nedan.

http://www.lunds.lu.se/antivirus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag skulle inte kört XP på den datorn... inte under 256mb ram för XP... har en bärbar PIII 600 med 320mb ram, tror jag ska köra XP på den, enligt mig är den egentligen lite för klen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frisk_, är du egentligen riktigt frisk?

128 MB är aldeles tillräckligt för att sparka igång XP. Det går iofs inte så fort, men går gör det.

Suck, folk börjar bli så bortskämmda nuförtiden, det är väl inte lönt längre att köra Wordpad med mindre än 1 GB RAM, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...