Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Foga samman användarkonton?


Mafrolja

Rekommendera Poster

Hej! Har letat i forumet efter svar, utan att finna, så jag postar en egen fråga:

 

Jag har en laptop där jag använder två användarkonton i Win XP Pro; ett hemma (administratör) och ett i skolan för att komma åt elevservern. Nu skulle jag vilja att de inställningar jag gör på datorn ska vara samma oberoende på var jag är inloggad. Lägger jag en hemsida som favorit; skapar en genväg på skrivbordet; ändrar bakgrundsbild etc. så vill jag att de ska hamna på båda användarkontona. Hur gör jag?

 

Sedan skulle jag även önska att mailen som kommer till Ms Outlook trillar in på båda kontona. Går det?

 

Tack!

 

//Mats

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det du frågar efter har jag inte hört talas om, men det kanske någon annan har?

 

Det jag kom och tänka på var lite tvärtom, att ställa in så att det från båda kontona är samma mapp som de använder. Tweak UI från Microsoft kan ställa in vilka mappar Skrivbordet, Favoriter mm ska lagra sin information i. Går nog inte att få allt lika som du vill, men i alla fall ett steg på vägen.

 

Tweak UI hittar du på den här sidan:

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

 

Outlook använder jag inte så jag vet inte om det finns motsvarande inställningar i den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kunna komma åt samma Oulook-inställningar från olika konton går bra. Flytta Din datafil till en mapp som båda användarna har skrivrättigheter till. Datafilen hittar du genom att i Outlook > Arkiv > Datafilshantering titta var personliga mappar är lagrad. För vardera användare får du sedan ställa in i Outlook var datafilen är lagrad. Jag använder i princip denna metod genom att lagra .pst filen på en dator som alltid är på. Jag kan nu använda Outlook med samma inkorg, kontakter etc från flera datorer i ett lokalt nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...