Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera utan cd-enhet..


MörkaMolnet

Rekommendera Poster

Jag har en bärbar dator med winxp som jag vill formatera. Problemet är att cd-enheten har slutat att fungera och garantin har gått ut.

 

Finns det nåt sätt att lösa problemet på?

 

//Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan formatera HD med startdisketter. Du behöver 6st tomma disketter.

 

Win Xp home edition

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&familyid=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8

 

Win Xp Pro

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&familyid=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f

 

 

//Mentor

Den högsta formen av intelligens är sunt förnuft

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver fortfarande cd-enheten för att det ska fungera med disketterna.

 

Om jag köper en extern cd-spelare/brännare. Kan jag formatera om och installera om windows med hjälp av den eller behövs drivrutiner laddas in??

 

//Robin

[inlägget ändrat 2004-10-23 22:43:23 av MörkaMolnet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du avaktiverar CD-enheten i bios, så den inte står som första val, utan ställer om så diskettstationen (A) är första val, borde det väl gå att formattera med disketterna.

 

 

oo----GLVP - Gilla Läget, Var Positiv----oo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det flera ggr nu med att avaktivera cd-enheten i bios. Det Kommer iallafall fram att den inte kommer åt cd-enheten.

 

[inlägget ändrat 2004-10-23 23:37:06 av MörkaMolnet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då har jag slut på förslag. En extern CD-enhet borde fungera. Du måste förstås ställa in så den blir förstavalet i bios och inte den som kastat in handduken.

Jag har själv en extern Iomega CD-station, och den behövde inte installeras med drivrutiner, utan det var en vanlig USB-port. Förmodligen bör du dock plugga in den innan du startar upp datorn så bios hittar den.

 

Fast nog är det bra märkligt att det inte går att ställa in datorn så den bootar från floppydisk!

 

 

oo----GLVP - Gilla Läget, Var Positiv----oo

 

[inlägget ändrat 2004-10-23 23:49:04 av eirmark]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad du har för hårddisk i enheten? Isåfall kan du använda tillverkarens bootdisketter för att ta bort all information som finns på enheten. Ett annat sätt kan vara att använda några av linux bootdisketter. Lite krångligare syntax bara för partitionering.

Har IVF lagt ut lite länkar där du kan hitta boot-disketter.

HD-tillverkarens disketter hittar du på http://www.drivrutiner.net/

och ett gäng andra gratis verktyg på http://www.drivrutiner.net/program/download.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, du lyckas alltså inte starta från diskett? Det är nog grunduppgiften att lyckas med det. För det krävs troligtvis för att lyckas med en ominstallation om CD är kaputt.

 

Det kan visserligen mycket väl gå att starta datorn via en extern CD-läsare om nu din dator stöder detta. Jag vågar dock inte säga åt dig att genast gå att köpa en CD-läsare. Har du möjlighet att låna en läsare för att testa vore detta mycket bättre. Kanske du kan få råd i BIOS - titta igen om vilka enheter den säger sig kunna starta ifrån. Om USB eller annan externe kanal finns representerad borde det gå...

 

Annars har vi lite av ett moment 22, även om du nu lyckas starta från diskett. Det gäller ju att USB-läsaren fungerar vid uppstart från diskett, då är det enkelt. Om den inte gör det måste du accessa CD-läsaren i det Windows du vill ta bort. Har du möjligen en sekundär partition på hårddisken? Ja då kan du kopiera över CDn med XP på till denna partition och sedan installera därifrån. Annars blir det lite problematiskt.

 

Men det kräver som sagt att du kan starta datorn med startdisketterna.

 

Mao - jag vet inte om en USB-läsare fungerar utan drivrutiner. Det beror på din dator, ditt BIOS. Kolla där.

 

EDIT:

Hur kommer det sig att CD-läsaren har gett upp?

Och - i BIOS - där borde det väl gå att ställa in att det inte finns någon enhet på den IDE-kanal som den interna CD-läsaren finns på. Därefter bör den inte längre störa.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-10-24 09:50:38 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har varit lite otydlig i min beskrivning av problemet. Jag har inga problem med att komma i iwindows som vanligt.

 

Jag kan starta med disketter, men för att fortsätta med installationen/formateringen av windows måste jag ha tillgång till cd-enheten.

 

På datorn har jag så jag växlar mellan cd-enhet och diskett-enhet. Jag kan alltså inte ha båda samtidigt.

 

//Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD-enheten funger väl inte? Det har du väl klargjort?

 

Om den fungerar är det ju bara att starta installationen från disketten, formatera hårddisken och sedan se till att du kan starta från hårddisken istället. Det borde räcka med att DOS laddas med de klassiska drivrutinerna för CD-spelare. Det vorde väl även gå att kopiera över Start-disketternas innehåll till hårddisken, men lite osäker där. Har aldrig själv provat det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan alltså inte ha båda samtidigt.

 

 

Om detta är problemet så använd cdrom enheten och formatera med xp skivan i, dvs du får möjligheten att ta bort din nuvarande partition och skapa en ny, samt formatera densamma.

 

Om cdrom enheten inte fungerar så ska det fungera med en extern cdrom enhet som aktiveras i bios vid första bootup.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...