Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Epidemi i moderkortskrasher...


Magnus Bergström

Rekommendera Poster

Magnus Bergström

Hej!

 

Jag har just varit med om något mycket märkligt.

Min PII-233 hade låst sig när jag kom hem en dag. OK, boota om. Den gick så långt att den började ladda windows och sen låste den sig igen. OK, boota om. Nu kom den inte ens så långt att den började ladda windows. OK, boota om. Ingenting. Svart tomt, nichts, nada. Ingen som helst feedback från burken. Jag har byggt datorer i 5 år så naturligtvis börjar jag felsöka. Ut med allt och börja testa. Moderkort och processor är det enda jag inte kunnat testa. Allt annat fungerar utmärkt. Enda reaktionen jag får från burken är tjutet som uppstår när man försöker starta utan minne. Avsaknad av grafikkort säger den inget om. Det luktar inte brännt någonstans och det finns inga synbara fel. OK, får skruva ihop min gamla P-100 och köra på den. Funkar utmärkt. Ett tag. Sen händer "samma sak", eller jag får samma symptom i alla fall. Kallar på proffs hjälp, men han hittar inget. Dock kommer han med en teori om att det hela kan ha varit dåligt jordat och kortslutit nån stans. Lite långsökt, men vad tror man. Båda datorerna har haft olika lådor så då skulle samma ha hänt båda?

Det enda "nya" jag satt in i datorerna är nätverkskort och kabelmodem. Men att det skulle vara det är ju också något långsökt.

 

Finns det nån som varit med om nåt liknande eller har nån aning om vad som kan ha hänt?

 

Sitter tillsvidare (hurra) på min ännu äldre 486:a

men skulle ju helst se att det gick och få igång PII:an.

 

Tacksam för alla ideer och/eller tips

Magnus Bergström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag hade samma problem med min fd. dator en AMD K5 133MHz. Fick slänga datorn.

BUUUUÄÄÄÄHHHH!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...