Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egenproducerad CD-ROM distribueras


Thorulf Arwidson

Rekommendera Poster

Thorulf Arwidson

Egenproducerad CD-ROM

 

Nu när det är många som har egna CD-brännare borde det växa upp en marknad där man kan byta eller sälja färdiginspelade skivor med varandra. Det finns ju hur mycket information som helst på nätet som kan sammanställas och systematiseras på en CD-ROM. Det går ju under alla förhållanden betydligt fortare att "ta hem" informationen från en skiva än från nätet - detta även om man har tillgång till bredband. Det finns mycket information som inte är upphovsrättsskyddad eller sådan som rättsinnehavaren tillåter andra att fritt distribuera.

 

Själv har jag satt samman en CD-ROM som innehåller ett stort antal statliga utredningar och propostioner. Den innehåller ca. 700 MB information vilket motsvarar ca. 700 volymer (böcker). Det rör sig om minst 200.000 sidor text. På skivan finns även en del elektroniska tidskrifter och fem fullständiga engelskpråkiga böcker (bl.a. Darwins verk om Arternas uppkomst). Allt material finns tillgängligt som pdf-filer. Skulle man köpa motsvarande information i tryckt format kostar det över 80.000 kr. Textdokumenten är hämtade från Information Rosenbad. För närmare information och beställning se http://utredningar.hompage.com

 

Själv är jag intressrad av att få tag i skivor med omfattande bildmaterial. Jag vet att NASA har mycket stora samlingar av foton på nätet och det borde finnas någon som har "tankat hem" dessa foton. Jag är även intresserad av samlingar av bilder (foton) på djur till mina barn.

 

Thorulf Arwidson

thorulf.arwidson@online.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Christian1234567

Och du är medveten om att du med rätt stor sannolikhet bryter mot lagen? Såvida du inte skaffat tillstånd från författarna till de engelspråkiga böckerna och från Rosenbad?

 

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorulf Arwidson

 

Jag är fullständigt medveten om att jag inte bryter mot någon lag. Dels har har jag inhämtat tillstånd från utgivarna av den digitala informationen och dels omfattas inte propositioner och statliga utredningar av något upphovsrättsligt skydd.

 

Thorulf Arwidson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...