Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skillnad på dvd r+/- skivor?


mathiasbc

Rekommendera Poster

För den som inte orkar läsa allt, erbjuder jag ett sammandrag:

Plus-skivor är bättre, då teknologin är mer avancerad när det gäller felkorrektion, spårning ("tracking") etc. "Minus"-skivor är för det mesta helt okej, men i teorin så är dessa betydligt sämre när det gäller felkorrigering/repiga/smutsiga skivor. "plus"-skivor är även bättre då det gäller sök-möjligheter vid data samt "scanning" vid video. Läste någonstans att när det gäller DVD på plus-skivor så går det att bränna en enda delbild video åt gången, något som är omöjligt med "minus"-skivor.

 

"Minus" är sämre, helt enkelt. (Även om "minus" för det mesta funkar bra).

 

Rent kemiskt/tekniskt så antar jag av vad jag har läst av DVD-teknologi, att skivorna är likvärdiga. Teknologin att bränna och läsa från skivorna skiljer. Bra sammandrag, eller hur?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sammandrag, eller hur?

Det beror ju lite på om man är ute efter ett sammandrag av länken eller verkligheten :-)

DVD-R är för många betydligt bättre helt enkelt för att de i högre grad är kompatibla med gamla läsare. Att hävda att minus är sämre är lixom inte sant.

Däremot stämmer det att man bränner lite olila och att DVD+R är mer lämpade för t.ex DVD-inspelare (sådana som på lite sikt kan ersätta videobandspelaren).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till några spelare som inte klarar +.

Har man en obsolet spelare, kostar billiga nya cirka 500:-

Läsare kostar 300.

 

(Lägg märke till skillnaden mellan spelare och läsare)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, dvd+r klarar att "pausa en inspelning och fortsätta denna utan störning och förlust i bilden". Dvs. funkar utmärkt i DVD-inspelare. (jfr. inspelare med brännare)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till några spelare som inte klarar +.

Jag har minst en DVD-spelare och en läsare som förvånansvärt ofta får problem med +-skivor men aldrig med minus-skivor. Det stör mig inte så mycket eftersom det bara är att lägga skivan i en annan spelare om det skulle vara problem men inkompatibiliteten finns där och om jag bränner en film (egenproduktion) för att distribuera till släkt/vänner så vill jag naturligtvis att sannolikheten ska vara så stor som möjligt för att den funkar utan att de behöver gå och köpa sig en ny DVD-spelare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen rör väl detta sig om gamla läsare/spelare. (1900-tals) Har man släkt och vänner som har gammalt skrot så är ju nästa julklapp given...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen rör väl detta sig om gamla läsare/spelare

Nej, i bägge fallen handlar det om saker köpta 2000 eller senare (2003 tror jag faktiskt), de vägrar inte DVD+R, de har bara problem med dem ibland, något som aldrig inträffar med DVD-R.

Om enda vitsen med att skaffa sig en ny spelare (ur konsumentperspektiv) är att man ska kunna köra hembrända skivor från någon som vägrar använda DVD-R av omotiverade principiella skäl tycker jag nog att den som förser spelarägaren med skivor är den som kommer att bli betraktad som inkompatibel, inte spelaren. Speciellt när skivorna kostar lika mycket.

 

Själv kör jag nästan uteslutande DVD+R, men det är mest för att jag råkar ha en stapel hemma och om det skulle vara någon film eller motsvarande som inte fungerar i den ena spelaren kan jag alltid köra den i den andra (som är 3 år äldre och inte har något problem med DVD+R).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag gör nog likadant om jag skall erkänna, men plus-tekniken är överlägsen "minus". Panasonics-spelare stöder exempelvis inte + officiellt, men vad jag har sett så funkar plus på de flesta panasonicspelarna helt utan problem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men plus-tekniken är överlägsen "minus".

Det låter som nåt helt subjektivt antagande grundat på helt lösa grunder.

Plus är bättre för många saker som DVD-forums standards inte riktade in sig på (det var därför den togs fram). Har man inte de behoven så är "plus-tekniken" överlägsen på inget sätt alls. Med tanke på att nästan samtliga inspelare idag har hårddisk så är det som DVD+R resp DVD-RAM tillför nästan helt meningslöst.

 

Däremt var DVD+ först med Dual Layer, där tror jag tekniken har sin främsta edge idag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte något subjektivt. Läser man standarderna på plus respektive "minus"-teknik, ser man skillnaderna till plus-teknikens fördelar. "Minus"-tekniken är inte alls lika avancerad, kräver dessutom att skivorna skall "finaliseras" för att fungera. Jag ser egentligen inga fördelar alls med "minus" (dash). De flesta länkar man kollar i ämnet påstår till och med att plus-skivor är mer kompatibla med standalone-spelare än "minus".. (Något jag betvivlar lite iofs.)

 

Lite förenklat kan man säga att minusskivor egentligen är samma gamla 80-talsteknologi som CD-R-skivor, fast med smalare spår och därför 4.7 GB istället för 700MB. Efter det att skivorna (plus respektive "minus") kostar samma, så anser jag valet är lätt. Själv har jag bara en endaste spindel med minus-skivor enbart för de få fall plusskivor inte funkar. Dvs. använder minus i yttersta undantagsfall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte något subjektivt. Läser man standarderna på plus respektive "minus"-teknik, ser man skillnaderna till plus-teknikens fördelar.

Jag VET vad skillnaderna är, om det som + tillför är fördelar beror till 100% på om man har behov av det, annars är de inte bättre på något sätt.

Svårare är det inte men fortsätt gärna att bränna DVD+R om du tror att det ger dig några fördelar :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej:

En CD-skiva med digitalt ljud är inte bättre än en gammal 78-varvs stenkaka från 1898 som spelas av på trattgrammofon, om man inte behöver CD-skivans fördelar..

(En liknelse..)

 

Dvs. givetvis funkar DVD-"minus" helt okej, precis som all annan teknologi som är "tillräckligt bra för ändamålet". Men i en jämförelse vilken skrivbar/återskrivbar DVD-teknologi som är bäst (alla kategorier) rent tekniskt så är "plus" bäst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i en jämförelse vilken skrivbar/återskrivbar DVD-teknologi som är bäst (alla kategorier) rent tekniskt så är "plus" bäst.

Jo, jag ser att du skriver det. Jag har bara inte förstått varför. Att man måste stänga sessionerna gör ju knappast DVD-R sämre i sig själv.

Det är två olika sätt att göra samma sak, framtagna med olika saker som primärt mål. Vad man väljer är en smaksak, är man osäker på vad man helst kör så kan man växla lite.

Om nåt är "bättre" än nåt annat avgörs inte bara av vad formatet har stöd för, isåfall skulle DVD-RAM vara bättre än DVD-R också, och det tror jag få skriver under på.

För mig är det oftast bäst att jag kommer över pålitligt medium billigt och enkelt samt att det jag har lagrat på dem funkar så felfritt som möjligt i så många andra läsare/spelare som möjligt. För dig kanske det är bäst om det går att göra packetwrite till skivan. Det ena är rätt svårt att mäta objektivt mot något annat (ty det vore exakt som att säga att CD-RW på alla sätt är bättre än CD-R, vilket vore fånigt).

[inlägget ändrat 2004-10-20 18:28:08 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1)DVD-"minus" och DVD+ kostade från början "olika" per skiva, minus var billigare, plus var dyrare. Brännarna var också dyrare för plus. Men idag kostar de lika.. Innan allt detta:Då var det ganska givet att välja "minus". Så är det inte längre.

 

2) Skillnaden idag är att plus fortfarande är bättre, minus är sämre. Detta är ENDA skillnaden whatsoever. (förutom att vissa DVD-spelare från förra årtusendet har problem med "alla" skrivbara skivor, speciellt "plus", då läsarteknologin inte var så utvecklad förra årtusendet..)

 

3) fhe:s exempel funkar inte, eftersom CD-RW-skivor både är "långsammare", "dyrare", och inte lika stabila som CD-R. Hade CD-RW-skivor kostat samma som CD-R, varit lika snabba, samt varit lika pålitliga (stabila) som CD-R, hade givetvis CD-R-formatet under dessa premisser självdött.

 

Varför självdör då inte DVD-"minus"?

-Eftersom skivorna kostar samma, brännarna kostar samma [samma brännare], och funkar "nästan" samma, tänker folk inte på skillnaden, utan köper "första bästa". Vad jag erfar måste man "titta efter lite mer noga på hyllan" för att grabba tag i plus-skivorna. Jämför hur läsken är placerad i snabbköpet: CocaColan är lättare att hitta för stressad kund än de andra colorna..

 

Skillnaden för de flesta användare är inte självklar: Jämför hur det var med de gamla kassettbanden: De flesta använde järnoxidband, och tänkte aldrig på hur "dolby-knappen" var inställd.. De var nöjda ändå.

Vi "superanvändare" använde givetvis bästa band och dolby. Förutom detta hade vi öppnat locket och fintrimmat apparaten..

 

Skillnaden kanske kan förklaras bättre med analogin VHS/Betamax.

Betamax var ett bättre system, VHS sämre. Ändå vann VHS.

 

Det roliga i kråksången med DVD+ och DVD- är att DVD-systemen OFTAST inte kräver olika hårdvara (som med betamax och VHS) utan människor kan KOSTNADSFRITT välja bästa system. Då är man väl ganska konstig om man väljer ett teknologiskt sämre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...