Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställningarna försvinner!


Staffan Nord

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett jättproblem! Inställningarna på min iMac med OS X 1.2.8 försvinner gång på gång! Allt från inställningarna för "Mail" till programmen i "iDock".

Detta har hänt kanske totalt 10 gånger på ca 1 år men blivit mycket mer frekvenkt. Program avslutas "oväntat" också.

 

Någon som har några idéer om vad det kan bero på och vad man kan göra åt det hela?!

 

 

// Poohbeer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att reparera skivbehörigheter i programmet Skivkontroll. Om det inte fungerar så prova att leta reda på skadade fonter.

 

Ofta är problemen i Mac OS X sammanknutna med kassa fonter, speciellt såna som man installerar själv, gamla Type 1.

 

Du kan också kolla om det är någon korrupt plist-fil. Det finns program på nätet att ladda ner som är gratis som kan rensa cachefiler, reparera trasiga plist-filer och lite annat smått och gott.

 

Själv använder jag Cocktail, men den kostar pengar (svensktillverkad), som kan göra massor med bra saker (om du laddar ner demon får du köra den tio gånger eller något sånt - kör isåfall alla script, som att köra chron-scripts och annat underhåll som datorn normalt gör på natten - om man inte stängt av datorn).

 

Det kan som sagt vara en del småfel som orsakar problemen. Prova några av dessa råd och återkom, så får vi se vart vi hamnar.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

"Börja med att reparera skivbehörigheter i programmet Skivkontroll."

 

Detta gör du bäst genom att starta från installations cd 1 av OSX.

1) Sätt i CD:n

2) Stäng av datorn

3) Håll nere C -tangenten medans du startar datorn.

 

När installationsprogramet visar sig går du upp i menyn och väljer

diskverktyg och med det reparerar du skiva och rättigheter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...